Partneři portálu O divadle

Mecenáši

2. prosince 2022

Fun Home (Divadlo J. K. Tyla)

Divadlo J. K. Tyla uvede muzikál Fun Home podle oceňovaného komiksu

Muzikálový soubor Divadla J. K. Tyla představí publiku další světové, cenami ověnčené dílo – emotivní tragikomický muzikál Fun Home. Ten vznikl podle autobiografického komiksového bestselleru kreslířky Alison Bechdel, u nás vydaného pod názvem Rodinný ústav.

Grafický román Fun Home vyšel v roce 2006 a kritiku i čtenáře zaujal ilustracemi i doprovodným textem. Díky němu si získal pověst komiksu, jenž vzácně dosahuje úrovně krásné literatury.

„Muzikál Fun Home zaujme všechny diváky, kteří mají rádi dramatické komorní příběhy. Autorky muzikálové adaptace díky chytře a citlivě propojené hudbě, textům písní a dialogům poskytly velmi působivý a emotivní pohled do života rodiny Bechdelových, jenž nám s velkou otevřeností odhaluje hlavní hrdinka Alison – tedy vlastně autorka původního komiksu,“ přibližuje dílo dramaturg Pavel Bár, který jej také přirovnává k – v Plzni známému a oblíbenému – Probuzení jara.

Muzikál Fun Home měl světovou premiéru v říjnu 2013 a již o dva roky později se představil přímo na legendární Broadwayi. Kromě mnoha pozitivních recenzí získal řadu ocenění, mezi nimiž nechybí ani pět prestižních Cen Tony včetně hlavní trojice – ceny za nejlepší muzikál roku, nejlepší libreto a nejlepší hudbu. Libreto Lisy Kron se dokonce zařadilo mezi finalisty Pulitzerovy ceny.

Režisérem plzeňského, teprve třetího evropského, nastudování je Lumír Olšovský: „Divákovi musí být na první pohled jasné, že na jevišti nesleduje reálný život, ale vzpomínky dospělé Alison, třeba zkreslené či tendenční. Chceme tak navázat na původní ‚tragikomiks‘ – na jevišti se budou chvílemi dít věci, které obvykle nezažíváme: postavy se mohou pohybovat jakoby kresleně, v důležitém momentu třeba ustrnou v nějakém gestu, jak tomu v komiksech bývá.“

Hlavní postava Alison se v příběhu objevuje ve třech věkových rovinách – dítě, teenager a dospělá žena, která v podání Evy Staškovičové provází coby vypravěčka celým představením.

„Alison je všechno, jen ne já – mám dvě děti a manžela, ale hlavně vše hodně prožívám. Alison ale – jak o sobě sama píše – nedokáže projevit emoce. Právě proto je pro mě tato stránka role náročná, celý příběh je totiž hodně silný a já mám co dělat, abych na konci nebrečela jako malá holka,“ říká Eva Staškovičová, jež jako Alison v příběhu vzpomíná na své dětství, složitosti dospívání i období svého coming outu a zároveň hledá odpovědi na otázky o skrytých tajemstvích svého otce.

Představitel provozovatele pohřebního ústavu a učitele angličtiny Bruce Bechdela Jozef Hruškoci: „Bruce se snaží, aby rodina fungovala, ale tím, že před ní něco skrývá, rodinu ničí. Stále utíká k nějakým povinnostem, třeba k renovaci svého domu, aby se zaměstnal a nemusel myslet na svá tajemství.“

Součástí inscenačního týmu jsou tentokrát i členové muzikálového souboru DJKT – Pavel Klimenda jako choreograf a Pavel Režný, který titul hudebně nastudoval a také jej diriguje: „Diváci se mohou těšit na nejrůznější hudební styly – od veselých čísel à la Jackson 5, přes emotivní části až po takřka sondheimovsky náročné skladby.“

Premiéra 26. února

Autorka myšlenky portálu O divadle, majitelka vydavatelství Thespis, které vydalo – s výjimkou Cimrmanů – prakticky všechna DVD s divadlem, která se kdy na českém trhu objevila a je dokonce tím subjektem, který jako první přišel s myšlenkou prodeje záznamu divadelního představení.

Mohlo by vás zajímat

29. 11. 2022
24. ročník festivalu ostravských činoherních divadel nabídne 11 inscenací – aneb od rychle stravitelného hamburgeru ke gurmánskému (divadelnímu) zážitku
24. 11. 2022
Divadlo Jiřího Myrona se stane dějištěm plesu požárníků s tombolou, volbou královny krásy i pořádným ohněm
22. 11. 2022
Noc divadel ve Státní opeře (dříve Německé divadlo, Divadlo 5. května a Smetanovo divadlo) nabídla divákům dva prohlídkové okruhy. Mohli tak vidět hlediště i zákulisí, šatny, kulisárny, mohli vstoupit do orchestřiště, zkušeben. A mohli vidět i technické zázemí, což bylo velmi zajímavé, protože divadlo, to je nejen umění, ale i světla, teplo, vzduchotechnika. Prostě provoz. […]
17. 11. 2022
„Raději být mrtvý bez krve, než zůstat naživu bez srdce.“