Zabíjejte popírače klimatických změn

Švandovo divadlo uvede online premiéru satirické komedie o střetu politiky a ekoteroristů.

Co se stane, když se mocná síla klimatické změny střetne s nepružnými osobami z nejvyšší politiky? I o tom vypráví satirická komedie Zabíjejte popírače klimatických změn Davida Finnigana, jejíž online premiéru uvede 25. ledna Švandovo divadlo. Titul inspirovaly slavné akční filmy z 80. let o teroristech a rukojmích, humor Quentina Tarantina a rétorika Ala Gora. Satiru ze světa současné politiky uvede smíchovská scéna jako první neanglicky mluvící divadlo, které zároveň iniciovalo i její první cizojazyčný překlad. Inscenace bude k vidění prostřednictvím Youtube kanálu Švandova divadla.

Ministryně životního prostředí Gwen Malkinová se ocitá v největší morální krizi za svoji kariéru, z níž jí nepomůže ani její oddaná mluvčí. A aby toho nebylo málo, koncert v australském parlamentu, při němž se ministryně touží konečně odreagovat, přeruší vpád skupiny ekoteroristek. Banda rozzlobených žen pod vedením nesmlouvavé Catch vydírá vládu a požaduje okamžitou změnu jejího přístupu k ochraně klimatu – nebo, a to se nedá nic dělat, všechny pozabíjí…

Chytrá satira místo agitky

Dramaturg inscenace David Košťák: „Finniganova provokativní chytře napsaná hra, v níž vystupují samé ženy, se kvůli svému šokujícímu názvu nejprve dočkala v Austrálii zákazu a později tu získala prestižní cenu Griffin Award.“

Švandovo divadlo iniciovalo její první překlad do jiného jazyka, tedy ji uvádí i jako první neanglicky mluvící divadlo. Podle Košťáka však nejde o další ekologickou agitaci, nýbrž o chytrou satirickou komedii, poukazující mimo jiné na sílu médií a sociálních sítí a jejich vliv na mínění veřejnosti.

S tím souhlasí i Kristýna Jankovcová a Adam Svozil, pozoruhodná režijní dvojice mladé divadelní generace: „Hru bychom označili za svižnou politickou satiru, která se prostřednictvím humoru vyrovnává s patovou situací, v níž se současná debata o klimatické změně ocitla. Autor zároveň vtipně zobrazuje vzájemnou radikalizaci názorových stran a také jejich zničující zatvrzelost.“

Sám David Finnigan svou hru označuje jako „akční thriller“ a při jejím napsání spolupracoval s klimatology: „Inscenace tohoto textu by neměla být žádná depka. Není ani o klimatické úzkosti. Rád o ní smýšlím jako o bizarní oslavě života vstříc ekologické hrozbě.“

A jak si dvojice režisérů poradila s tím, že je příběh pevně vsazen do Austrálie, jejíž specifické prostředí ani politiku český divák nejspíš nebude znát? Kristýna Jankovcová a Adam Svozil„Od úpravy textu až po práci s herci, jsme hledali styčné body australského a českého kontextu a paralely se snažili posilovat a zvýrazňovat. V dnešní době ale není potřeba být zas tak návodný: kupříkladu propojení miliardového byznysu a politiky má sto plus jedna podob, jeho škodlivost je ovšem internacionální.“

Střet v podání pěti žen

Obsazení slibuje generační setkání pěti výrazných hereček. Ministryni životního prostředí Gwen Malkinovou hraje Natálie Řehořová, její komickou tiskovou mluvčí hostující Nataša Bednářová. Nekompromisní ekoteroristku Catch Marie Štípková, hned několik členek jejího týmu ztělesní Anna Stropnická. Hostující Lucia Čižinská hraje pět dalších rozličných postav, od moderátorek až po australskou premiérku.

Marie Štípková: „Diváci se mohou těšit na neotřelý pohled na problematiku týkající se klimatických změn. Text s nadhledem glosuje obě zápolící strany, aniž by jedné či druhé nadržoval. A samozřejmě se lze těšit na humor! Nezapomenutelné jsou zejména některé dialogy v podání kolegyň Nataši Bednářové a Natálie Řehořové. Podle mě je to nový Satinský… a Satinský.“

Scénograf Jan Morávek, inspirovaný koncertním pódiem, využívá projekční obrazovky i filmové postupy – diváci tak uvidí v přímém přenosu klíčovací technologii, které se využívá při natáčení před greenscreenem. Moderní režii podtrhnou také kostýmy Lenky Rozsnyóové odrážející nejnovější módní trendy i estetiku současných videoklipů.

Online premiéra: 25. ledna 2021 v 19.00, odkaz zde

 

Autor: David Finnigan, překlad: Ester Žantovská, úprava a režie: Kristýna Jankovcová a Adam Svozil, dramaturgie: David Košťák, scéna: Jan Morávek, kostýmy: Lenka Rozsnyóová

Hrají: Natálie Řehořová. Nataša Bednářová, Marie Štípková, Anna Stropnická, Lucia Čižinská

 

Galerie

 

Kristýna Jankovcová, Adam Svozil

Režijní dvojice Kristýna Jankovcová a Adam Svozil navázala spolupráci během studia režie a dramaturgie na katedře činoherního divadla DAMU. Už během studií hostovali jako režijně dramaturgické duo ve Studiu Hrdinů a v Divadle v Dlouhé. DAMU zakončili společnou absolventskou inscenací Rituální vražda Gorge Mastromase (D. Kelly) v Divadle Disk, která získala cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci současného textu.

V roce 2017 byly uvedeny jejich inscenace Iluze (I. Vyrypajev) v divadle J. K. Tyla v Plzni a Dánská občanská válka 2018–24 v Divadle Na zábradlí. V únoru 2018 měla premiéru inscenace 451 stupňů Fahrenheita v Činoherním studiu v Ústí nad Labem. V roce 2018 hostovali v Jihočeském divadle, kde režírovali současnou hru inspirovanou osudem Natashi Kampuschové Téměř dokonalá láska.

V letech 2018-2019 spolupracovali s ostravskými činoherními scénami, kde režírovali např. autorskou adaptaci kultovního snímku 90. let Kouř (Divadlo Petra Bezruče). Pro Komorní scénu Aréna nastudovali hru R. Schimmelpfenniga Zimní slunovrat, která získala cenu Josefa Balvína za nejlepší českou inscenaci německojazyčného textu. Během roku 2019 se dvojice vrátila do Divadla Na zábradlí, pro které připravila povídky amerického spisovatele D. F. Wallace Krátké rozhovory s odpornými muži. V únoru 2020 měla v Klicperově divadle v Hradci Králové premiéru jejich inscenace Velký Gatsby.

Tvoří také pro Český rozhlas, který v jejich režii uvedl dvě pohádkové minisérie scénáristky Kláry Vlasákové a také dvě vlastní autorské adaptace Já, mé druhé já a já podle knihy J. Vaňka Sebedrás a dramatizaci pohádkového cyklu Putování za Švestkovou vůní Ludvíka Aškenazyho.

Adam Svozil kromě společné tvorby s K. Jankovcovou dlouhodobě spolupracuje také s Divadlem Letí (A pak přišla Mirna, Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách).

 

 

 

Komentáře

Komentáře