Partneři portálu O divadle

Mecenáši

8. července 2025

Liminimil (Divadlo DISK)

Divák jako spoluautor představení o každodenních liminálních  stavech. Studující KALD zavedou diváky na jeviště i do prostor v okolí Divadla DISK

Liminální:
– vztahující se k prahu vnímání nebo jeho hranici
– sotva vnímatelný nebo schopný vyvolat reakci
– vztahující se k přechodnému stavu, nebo fázi

Nejčastěji se termín liminální prostor používá k popisu místa nebo stavu změny nebo přechodu. Výraz může popisovat buď něco fyzického (dveře – průchod mezi místnostmi) nebo psychologického (období dospívání – přechod mezi dětstvím a dospělostí).

Divadlo DISK uvádí premiéru absolventské inscenace Liminimil, na níž spolupracovali studenti 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla s režisérem a choreografem Jarem Viňarským. V autorské inscenaci pracují s pojmem liminalita. Jaro Viňarský: „Nahlížíme na liminalitu optikou člověka, který tento pojem ani nemusí znát,  aby se dokázal naladit na obsahovou stránku inscenace.”

Pojem liminalita se obecně pojí především s rituály. Za liminální je považován stav, kdy procházíme proměnou a neocitáme se ani v původním stavu, ani ve stavu novém. Za liminální stavy v běžném životě můžeme považovat například spánek, dospívání, přechod dne a noci Jako liminální můžeme mnohdy definovat i prostory např. letiště, metro, chodba, čekárna…

Dramaturgyně projektu Sára Arnstein: „V tvůrčím procesu jsme se zabývali stránkou liminality, která se snaží pojmenovat stav na pomezí nezařaditelného. Byl to pro nás skvělý výchozí bod pro práci s tématem. Studenti pak skrze improvizace začali vyprávět jak se v jejich každodenním životě vyjevuje nejistota, ztracenost, pocit prázdnoty a neukotvenosti v současném světě.”

Hra s pojmem liminalita vedla tvůrce k zamyšlení nad tím, jaký může nést význam v běžném životě. Dennodenní banální a metafyzické okamžiky se v životě většinou protínají nelogicky, vzniká tak koláž situací, která vybízí k hledání vyššího smyslu.

I samotná inscenace se snaží diváka uvést do jistého liminálního stavu. V divadle jsou vytýčeny různé trasy, které protínají i samotné jeviště a pokračují do okolních prostor divadla. Jaro Vrňanský: „Každý se tak může napojit na performativní akci nejen mentálně, intelektuálně, ale i fyzicky. Vstát, připojit se k performerům a tím se podílet na společném zážitku.”

Premiéra: 29. února

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

5. 7. 2025
Šaldova šňůra 2025 – pět dní, během nichž diváci v Liberci dohnali celý rok…
2. 7. 2025
Autor: Jean-Baptiste Moliére, překlad: Jaroslav Konečný, režie: Jan Grossman, scéna: Ivo Žídek, kostýmy: Irena Greifová, hudba: Carl Orff, pohybová spolupráce: Zdenka Kratochvílová, Karel Basák Hráli: Jiří Bartoška, Ondřej Pavelka, Jana Preissová, Zdeněk Dušek, Jan Přeučil, Vladimír Dlouhý, Vlastimil Bedrna, Zuzana Bydžovská, Tereza Brodská, Pavel Zedníček, Oldřich Vlach, František Husák, Dana Balounová Premiéra: 29. května 1989 […]
13. 6. 2025
Nebezpečné známosti, Velká francouzská revoluce a konec světa
11. 6. 2025
Českokrumlovské zámecké zahrady se již brzy promění v romantický anglický venkov