Partneři portálu O divadle

Mecenáši

19. ledna 2025

Liminimil (Divadlo DISK)

Divák jako spoluautor představení o každodenních liminálních  stavech. Studující KALD zavedou diváky na jeviště i do prostor v okolí Divadla DISK

Liminální:
– vztahující se k prahu vnímání nebo jeho hranici
– sotva vnímatelný nebo schopný vyvolat reakci
– vztahující se k přechodnému stavu, nebo fázi

Nejčastěji se termín liminální prostor používá k popisu místa nebo stavu změny nebo přechodu. Výraz může popisovat buď něco fyzického (dveře – průchod mezi místnostmi) nebo psychologického (období dospívání – přechod mezi dětstvím a dospělostí).

Divadlo DISK uvádí premiéru absolventské inscenace Liminimil, na níž spolupracovali studenti 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla s režisérem a choreografem Jarem Viňarským. V autorské inscenaci pracují s pojmem liminalita. Jaro Viňarský: „Nahlížíme na liminalitu optikou člověka, který tento pojem ani nemusí znát,  aby se dokázal naladit na obsahovou stránku inscenace.”

Pojem liminalita se obecně pojí především s rituály. Za liminální je považován stav, kdy procházíme proměnou a neocitáme se ani v původním stavu, ani ve stavu novém. Za liminální stavy v běžném životě můžeme považovat například spánek, dospívání, přechod dne a noci Jako liminální můžeme mnohdy definovat i prostory např. letiště, metro, chodba, čekárna…

Dramaturgyně projektu Sára Arnstein: „V tvůrčím procesu jsme se zabývali stránkou liminality, která se snaží pojmenovat stav na pomezí nezařaditelného. Byl to pro nás skvělý výchozí bod pro práci s tématem. Studenti pak skrze improvizace začali vyprávět jak se v jejich každodenním životě vyjevuje nejistota, ztracenost, pocit prázdnoty a neukotvenosti v současném světě.”

Hra s pojmem liminalita vedla tvůrce k zamyšlení nad tím, jaký může nést význam v běžném životě. Dennodenní banální a metafyzické okamžiky se v životě většinou protínají nelogicky, vzniká tak koláž situací, která vybízí k hledání vyššího smyslu.

I samotná inscenace se snaží diváka uvést do jistého liminálního stavu. V divadle jsou vytýčeny různé trasy, které protínají i samotné jeviště a pokračují do okolních prostor divadla. Jaro Vrňanský: „Každý se tak může napojit na performativní akci nejen mentálně, intelektuálně, ale i fyzicky. Vstát, připojit se k performerům a tím se podílet na společném zážitku.”

Premiéra: 29. února

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

14. 1. 2025
Jižní spojka přiveze do Prahy jihočeskou činohru, operu, balet i inscenaci Malého divadla
9. 1. 2025
Vršovické divadlo MANA uvádí Čapkův příběh vynálezce, který si až příliš pozdě uvědomí, jaký dopad na svět může mít jeho objev ničivé trhaviny
7. 1. 2025
Řekne-li se Dana Medřická, vybaví se Měsíc nad řekou, Ošklivá slečna, Návrat ztraceného syna, Romeo a Julie na konci listopadu, Příběh dušičkový, Sňatky z rozumu, Taková normální rodinka, Nemocnice na konci města. Smrt Hippodamie, Tramvaj do stanice Touha, Dům doni Bernardy, Matka Kuráž a její děti. Ale především se vybaví Kočičí hra.
6. 1. 2025
Autor: Jan Schmid, režie: Jan Schmid, scéna: Miroslav Melena, kostýmy: Miroslav Melena Hráli: Václav Helšus, Jana Synková, Karel Novák, Rostislav Novák, Pavel Havránek, Petr Kratochvíl, Jitka Nováková, Marie Durnová, Zuzana Schmidová, Miroslav Kořínek, Jiří Hykel Premiéra: 12. prosince 1974