Partneři portálu O divadle

Mecenáši

23. dubna 2025

Liminimil (Divadlo DISK)

Divák jako spoluautor představení o každodenních liminálních  stavech. Studující KALD zavedou diváky na jeviště i do prostor v okolí Divadla DISK

Liminální:
– vztahující se k prahu vnímání nebo jeho hranici
– sotva vnímatelný nebo schopný vyvolat reakci
– vztahující se k přechodnému stavu, nebo fázi

Nejčastěji se termín liminální prostor používá k popisu místa nebo stavu změny nebo přechodu. Výraz může popisovat buď něco fyzického (dveře – průchod mezi místnostmi) nebo psychologického (období dospívání – přechod mezi dětstvím a dospělostí).

Divadlo DISK uvádí premiéru absolventské inscenace Liminimil, na níž spolupracovali studenti 3. ročníku katedry alternativního a loutkového divadla s režisérem a choreografem Jarem Viňarským. V autorské inscenaci pracují s pojmem liminalita. Jaro Viňarský: „Nahlížíme na liminalitu optikou člověka, který tento pojem ani nemusí znát,  aby se dokázal naladit na obsahovou stránku inscenace.”

Pojem liminalita se obecně pojí především s rituály. Za liminální je považován stav, kdy procházíme proměnou a neocitáme se ani v původním stavu, ani ve stavu novém. Za liminální stavy v běžném životě můžeme považovat například spánek, dospívání, přechod dne a noci Jako liminální můžeme mnohdy definovat i prostory např. letiště, metro, chodba, čekárna…

Dramaturgyně projektu Sára Arnstein: „V tvůrčím procesu jsme se zabývali stránkou liminality, která se snaží pojmenovat stav na pomezí nezařaditelného. Byl to pro nás skvělý výchozí bod pro práci s tématem. Studenti pak skrze improvizace začali vyprávět jak se v jejich každodenním životě vyjevuje nejistota, ztracenost, pocit prázdnoty a neukotvenosti v současném světě.”

Hra s pojmem liminalita vedla tvůrce k zamyšlení nad tím, jaký může nést význam v běžném životě. Dennodenní banální a metafyzické okamžiky se v životě většinou protínají nelogicky, vzniká tak koláž situací, která vybízí k hledání vyššího smyslu.

I samotná inscenace se snaží diváka uvést do jistého liminálního stavu. V divadle jsou vytýčeny různé trasy, které protínají i samotné jeviště a pokračují do okolních prostor divadla. Jaro Vrňanský: „Každý se tak může napojit na performativní akci nejen mentálně, intelektuálně, ale i fyzicky. Vstát, připojit se k performerům a tím se podílet na společném zážitku.”

Premiéra: 29. února

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

11. 4. 2025
Hudební komedie ABC a orchestru Melody Makers o tom, jak přišel jazz do Prahy 
6. 4. 2025
Autor: Nikolaj Vasiljevič Gogol, překlad: Zdeněk Mahler, režie: Sergej Fedotov, scéna: Bára Lhotáková, kostýmy: Petra Štětinová Hráli: Ivan Trojan, Klára Melíšková, Zdenka Volencová, Jan Španbauer, David Novotný, Petr Vydra, Ladislav Frej, Zita Morávková, Jana Holcová, Martin Myšička, Lukáš Hlavica, Pavel Šimčík, Martin Pechlát, Tomáš Měcháček, Denisa Nová Premiéra: 12. ledna 1998 Záznam divadelního představení: Česká televize 1999Rozhovory: Thespis (Ondřej […]
3. 4. 2025
Švandovo divadlo uvede nejdivočejší Ibsenovu hru o rodinných lžích
3. 4. 2025
Příští sezóna přinese v Jihlavě pět titulů činoherního souboru – adaptace filmů, nové původní hry i dramatizaci klasického díla. Sezóna rovněž představí nový formát předplatného ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Motto nové sezóny „A co vidíš ty?“ vyjadřuje myšlenku, že na svět i na samotné inscenace se dá dívat z mnoha úhlů. Je zde úhel tvůrce, který příběh vypráví, i úhel diváka, který si příběh interpretuje a prožívá