6. prosince 2021

Nechystám žádnou revoluci, spíš bych ráda pomohla s evolucí

 Rozhovor s ředitelem Divadla na Fidlovačce Janem Koťátkem a režisérkou Kateřinou Duškovou o jejím jmenování na post uměleckého šéfa Fidlovačky.

Jan Koťátko

Co vás vedlo ke jmenování Kateřiny Duškové?

Celkem brzy po nástupu do funkce jsem dospěl k závěru, že k tomu, aby mohlo naše divadlo dál vytvářet krásné a kvalitní inscenace, je třeba mít kvalitní a zdravý soubor. Aby se soubor mohl vyvíjet, utvářet a umělecky růst, je nutné aby byl veden a formován uměleckým šéfem. Obsazení pozice uměleckého šéfa je závažné rozhodnutí. Musí to být někdo, kdo je připraven se souborem pracovat, plně se mu věnovat, zohledňovat při přípravě herního plánu divácká očekávání, uměleckou kvalitu i potřebu péče o rozvoj jednotlivých hereckých osobností.

Kateřina Dušková pro naše divadlo nastudovala Shakespearův Sen noci svatojánské. Vzniklo nádherné představení, které spojuje krásný a kvalitní text, výborné herecké výkony, choreografii a scénu. Kateřina se rovněž ujala přípravy Noci divadel, která se velmi povedla, a připravila pro nás i speciální vánoční představení.

Moje volba proto padla na Kateřinu. Shodujeme se v názorech na další směřování našeho divadla a domnívám se, že ona dokáže našemu souboru i našemu divadlu dát to, co potřebuje.

Čím se bude umělecký šéf v Divadle Na Fidlovačce zabývat a v čem vidíte změnu, kterou toto jmenování divadlu přinese?

Jak bylo řečeno, chceme zde mít krásné a umělecky kvalitní inscenace, které bude realizovat kvalitní a zdravý soubor. Chceme nabízet divákům představení, při kterých se budou moci pobavit i zamyslet. Představení, kvůli kterým k nám budou chodit s radostí a budou se k nám znovu vracet. Chceme být hrdí na to, co hrajeme. Věřím, že společně s Kateřinou se nám podaří tuto vizi realizovat.

Kateřina Dušková

Jaké byly Vaše první dojmy a pocity ze jmenování funkce uměleckého šéfa DNF?

Popravdě jsem byla poněkud zaskočená. Ta nabídka přišla poměrně nečekaně, někdy v generálkovém týdnu Snu noci svatojánské. Dala jsem si nějaký čas na rozmyšlenou, protože po svém posledním působení na postu umělecké šéfky v Horáckém divadle Jihlava jsem tuto funkci už nechtěla vykonávat. Nakonec jsem nabídku přijala, protože situace Na Fidlovačce se radikálně odlišuje od situace v oblastním repertoárovém divadle.

Co pro vás tato funkce znamená?

Pro mě osobně možnost profilovat jednu významnou pražskou scénu, přivádět hercům zajímavé režisérské osobnosti a v neposlední řadě doplnit a upevnit soubor, který byl odchodem mnoha kolegů na Vinohrady tak trochu rozbit.

V čem vidíte nejsilnější stránku DNF?

Ve společenství, které tu kdysi skupina herců vytvořila a jehož síla je v divadle stále přítomná. Fidlovačka je divadlo, kde více než jinde cítím sílu setkávání se člověka s člověkem, a to ať na jevišti, tak v hledišti – a především pak mezi hledištěm a jevištěm. Jsem tu hodně ráda. Na Fidlovačce se dobře pracuje. A navíc klima je v současné době velmi příznivé, nové vedení do divadla investuje. Postupně se chystá rekonstrukce zastaralého světelného i zvukového parku, divadlo se bude opravovat, doufám, že mu bude vdechnut nový život.

Máte v plánu nějaké výrazné změny?

Nechystám žádnou revoluci, spíš bych ráda pomohla s evolucí.

Na čem nyní pracujete?

Dávno před nabídkou z Divadla Na Fidlovačce jsem měla domluvené ještě další režie, takže jsem právě ukončila svou práci v Horáckém divadle Jihlava českou premiérou Kabaretu z lágru Roye Kifta, dnes zahajuji zkoušení Kiss Me Kate ve Východočeském divadle v Pardubicích a čeká mě ještě Mnoho povyku pro nic v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Současně dokončujeme dramaturgický plán na příští sezonu pro Fidlovačku a vymýšlíme, jak tu budeme fungovat… Osobně se těším na další režii na Fidlovačce na podzim 2017.

– marketing a PR Divadla na Fidlovačce

Mohlo by vás zajímat

4. 12. 2021
Titul hry nám vybaví Peškova roztančeného hochštaplírku, fikaného petrohradského hejska, jenž jako klikatý blesk prolétl líným hejtmanským salónem a napálí tupé náčelnictvo tak drze, že jeho oběti budily až kapku lítosti. Nový překladatel Gogolovy hry, Zdeněk Mahler, režisér Jan Kačer a soubor Činoherního klubu spojili nyní všechny své síly k tomu, aby tuto představu rozbili. Což se jim povedlo.
2. 12. 2021
Dramatický muzikál Sunset Boulevard vytvořil Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar, Fantom opery, Kočky, Evita a další) společně se svými spolupracovníky, libretisty a textaři Donem Blackem a Christopherem Hamptonem podle slavného oscarového snímku Billyho Wildera z roku 1950, který je dodnes odborníky považován za jeden z nejlepších filmů americké kinematografie. Světová premiéra muzikálu se odehrála v roce 1993 […]
1. 12. 2021
Radim Vizváry a Vanda Hybnerová u příležitosti jeho nedožitých osmdesátin připravují legendární Mim Session
29. 11. 2021
Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti