Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. května 2024

Orlando (Východočeské divadlo Pardubice)

Na pardubická divadelní prkna poprvé vstoupí Orlando

O víkendu se v komorním prostoru Malé scény ve dvoře Východočeského divadla Pardubice uskuteční slavnostní premiéry autorské inscenace Orlando. Text hry podle jednoho z nejvýznamnějších románů Virginie Woolfové z roku 1928 napsal a také inscenoval režisér Marek David, čerstvý absolvent oboru režie brněnské JAMU, který vloni v Pardubicích připravil úspěšné scénické čtení Skoncovat s Eddym B. podle stejnojmenné literární předlohy Édouarda Louise.

Nyní divákům předloží své zpracování téměř sto let starého díla, které je však překvapivě stále současné: „Pokusit se v pár větách pojmenovat, čím se Orlando vztahuje k dnešku, je podobně složité, jako kdyby se člověk pokusil dostat celé moře do sklenice na víno. Je to román, který zkoumá identitu člověka, lásku v různých podobách, potřebu lidské blízkosti, sexuální identitu, pozici žen ve společnosti, snahu něco po sobě zanechat, autorsky se vyjádřit. Je toho víc a o všech těchto tématech by se dalo hovořit hodiny a hodiny. Jedno bych možná ale přeci jen vypíchnul, Woolfová krásně ironizuje samotnou potřebu věci pojmenovávat – dát jim jasný tvar, uzavřít je do škatulky. A to si myslím, že je něco, co dnes vídáme. Bojíme se věcí, které jsou na první pohled nejasné, abstraktní, nepojmenované. Věcí, které nás nutí vystoupit z komfortní zóny.”

Nedílnou součástí Orlanda i většiny románů Virginie Woolfové je autorčin osobitý humor, který nebude chybět ani v nové dramatizaci Marka Davida: „Myslím si, že humor otevírá dveře. Diskuze o složitých věcech je pak lidštější. Je zajímavé, že když jsem Orlanda četl poprvé, asi někdy v prváku na JAMU, vnímal jsem humor, který v něm je, jen velmi málo. Četl jsem ho především jako poetickou, metaforickou a obrazovou knihu, kterou bezesporu je. Až později mi došlo, že právě přehnaná poetičnost, která se snaží striktně pojmenovat lásku, život, smrt, je to, z čeho si dělá Woolfová legraci.“

Premiéra: 7. října

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

2. 5. 2024
Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí. […]
27. 4. 2024
Petra Nesvačilová a Iva Pazderková poprvé spolu na jevišti
16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici