Je nový chovanec ústavu pro duševně choré Randle Patrick McMurphy zločinec, pacient anebo jen svérázná osobnost vnímající pojem osobní svobody až příliš doslovně? Jisté je, že když se na oddělení zabydlí, rozhýbe to osudy i všech ostatních obyvatel oddělení.
Jeho příchod zkomplikuje život i sestře Ratchedové, která najednou nestojí tváří v tvář osudu odevzdaným pacientům, ale řadě živoucích individualit, které se hlásí o svoje právo skutečně žít.
Přelet nad kukaččím hnízdem v sobě nese především zásadní symboliku totalitní společnosti. Příběh z prostředí psychiatrické léčebny má sice předobraz v románové předloze, proslavil jej však zejména film Miloše Formana s Jackem Nicholsonem v hlavní roli příběhu o svobodě.
Čím Přelet zaujal režiséra Adama Skalu (* 1986), příslušníka generace, která totalitu v podstatě nezažila? „Pro dnešní dobu je charakteristické to, jak rychle (a zdánlivě) všechno se mění. Tlak na přizpůsobení nebo aspoň proklamaci přizpůsobení, cítím jako hlavní téma dnešní doby. A ústavy duševního zdraví praskají ve švech lidmi, kteří se přizpůsobit nechtějí / nemohou / neúspěšně se o to pokoušejí. Termín, se kterým si při vymýšlení inscenace hraju nejvíc, je norma, normálnost. Pro mě jsou dnes normální jiné věci, jevy a chování, než když mi bylo 30, 20 a tak dál. Norma je věc tekutá a ulpívá nejvíc na těch, kteří se z jakéhokoliv důvodu rozhodli přestat měnit. A k tomu mám s rostoucím věkem čím dál větší pochopení.”
Autor: Ken Kesey, dramatizace: Dale Wasserman, překlad: Luděk Kárl, režie: Adam Skala, dramaturgie: Adéla Vondráková, scéna a kostýmy: Jozef Hugo Čačko, hudba: Daniel Šubrt, pohybová spolupráce: Martin Pacek
Hrají: Michael Vykus, Jana Zenáhlíková, Zdeněk Velen j.h., Jakub Hubert, Tomáš V. Hron, Miroslav Večerka, Lukáš Pečenka, Michal Kuboušek, Jaroslav Jiřík, Jiří Š Hájek, Barbora Hron Vovsíková, Kristina Sitková, Nikola Moravčíková j.h., Kryštof Dvořáček
Premiéra : 9. prosince