Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

Švandovo divadlo – dramaturgický plán 2024/2025

Kromě čtyř premiér připravuje Švandovo divadlo mezinárodní spolupráci s divadelníky z Los Angeles, hostování v USA či Kanadě a bude pokračovat v rozvoji nových provozů a budov sloužících scénickému umění

Martin Františák, umělecký šéf smíchovské scén: „Od podzimu 2024 budeme na velkém jevišti Švandova divadla realizovat dva tituly, které budou sledovat různé podoby generační dynamiky ve společnosti. Půjde o generační horizonty i generační zlomy.”

Herecký soubor rozšíří Barbora Křupková a Mark Kristián Hochman. Martin Františák: „Posilujeme tak dravost a hravost za podpory řemeslných dovedností stálic naší scény. Důležité bylo vytvořit prostor pro vyjádření úspěšné generace mladých herců našeho divadla ve spojení s jejich vrstevníky. Pokračujeme také v linii autorských her ve Studiu.”

Ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek: „V posledních dvou letech se Martinu Františákovi povedlo vyprofilovat smíchovské divadlo tak, že je lze vnímat jako jedno z center současné, originální a moderní dramaturgie, která zároveň nerezignuje ani na konzervativnější část publika. Studiová scéna se orientuje na aktuální společenská témata a tabu, hlavní scéna se vedle klasických kanonických titulů nebojí uvádět současnou autorskou tvorbu. A obojí k nám táhne diváky. To zase zpětně pozitivně ovlivňuje tvůrčí i přátelskou atmosféru v našem divadle. V zásadě máme pořád vyprodáno, což v číslech znamená, že návštěvnost se pohybuje mezi devadesáti a devadesáti šesti procenty. To je opravdu slušný výkon.”

Nové inscenace, nové plány

Ambicí Švandova divadla je dále pokračovat i v mezinárodní spolupráci. Daniel Hrbek: „V nadcházející sezóně plánujeme například rezidenci amerických kolegů z prestižního Shakespeare Center LA, s nimiž budeme spolupracovat na adaptaci Čapkovy hry R.U.R. určené pro americké publikum. Kromě toho navštívíme na podzim 2025 Spojené státy či Kanadu. Hostovat zde budeme s novou inscenací Dívenka na trampolíně v režii našeho uměleckého šéfa Martina Františáka.”

Daniel Hrbek: „Patříme k nejvíce a nejkomplexněji se rozvíjejícím pražským scénám. Mám tím na mysli nejen rozvoj umělecký, tedy dramaturgický, souborový a herecký, ale i paralelní budování nových provozů divadla. Za velký úspěch v tomto smyslu považuji vznik Tvůrčího domu Elišky Peškové, který ve spolupráci se Švandovým divadlem funguje od září 2023. Zásadní pro rozvoj smíchovského kulturního života bude i nová budova Kreativního centra. Zde budeme moci v příštích letech iniciovat a ztvárňovat nové tvůrčí impulsy a spolupráce, čímž podstatně obohatíme živé umění v této části Prahy.“

Do Tvůrčího domu Elišky Peškové se nově přesune zázemí rezidenčního souboru Ductus Deferens. Daniel Hrbek: „S tím bude souviset i další investice do technického vybavení tohoto prostoru. Pokračovat budou projekční práce na Kreativním centru, ve které by se měl do konce roku 2028 proměnit objekt bývalých dílen divadla v Preslově ulici. Vznikne zde komplex velkokapacitních zkušeben a výukových místností pro tak specifické obory jako je light design a sound design. V plánu je tu i rezidenční prostor pro výzkum a aplikaci AI.“

Velký sál: rozpad rodiny, krutá hyperkorektnost, barikáda punku

Kasha Jandáčková uvede na Smíchově vlastní výraznou adaptaci klasického dramatu Gazdiny roby Gabriely Preissové, Martin Františák bude inscenovat Ibsenovu Divokou kachnu: „Zajímá nás nástup generace „sněhových vloček“; téma hyperkorektnosti v konfliktu nejednoduché reality nutně ukrývaných skutečností. Jinými slovy: jestli je opravdu tak nutné otevírat všechny tajné skříňky. Za důležitá považuji témata, která vytvářejí jasné otázky, na které chceme odpovídat. Gazda a roba – jak vnímá dnešní společnost, když od rodiny odejde otec, a jak pohlíží na to, když totéž udělá matka? Divoká kachna – proč někdo musí být tak korektní a idealisticky zákeřně pravdivý, že dokáže ubíjet? Na tyto otázky odpovídají režiséři a herci, reprezentanti konkrétních generačních vrstev. Myslím pestrých vrstev.“

Martin Františák se bude autorsky podílet i na prvním titulu sezóny 2025/2026 ve Velkém sále. A opět půjde o téma generačního střetu: „Nirvana – Rape me! bude vyprávět nejen o svobodě osvícené mysli, ale také o stejnojmenné kapele a o hnutí grunge, generaci devadesátých let jako o poslední generaci nevinnosti.”

Odvalování drnu české mytologie

Jednou z premiér ve Studiu bude Dívenka na trampolíně, nová hra scenáristy, dramatika a tvůrce dokumentárních filmů Pavla Jurdy, pojednávající o nakladatelství ’68 Publishers Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.

Švandovo divadlo tak pokračuje v dramaturgické linii autorských textů, jejichž vznik inspirovaly výjimečné osobnosti naší historie a představuje publiku jejich tvorbu i osudy z nové perspektivy. Z těch nejúspěšnějších to byly tituly jako Pankrác ´45, Hadry, kosti, kůže nebo Štyrský/Toyen/Heisler.

Martin Františák: „Na studiové scéně budeme pokračovat v odvalování drnu české historie a mytologie. Od 31. května 2025 zde poprvé uvidíme hru Jednorožci v době hájení výrazně talentovaného autora Tomáše Ráliše v režii Adama Steinbauera. Ráliš vyšel při psaní z pohádek bratří Grimmů a tematizuje zde mimo jiné zranitelnost dnešních dětí a dospívajících.”

Gabriela Preissová, Kasha Jandáčková: Gazda a roba
režie: Kasha Jandáčková
premiéra: 9. listopadu (Velký sál)

Pavel Jurda: Dívenka na trampolíně 
režie: Martin Františák
premiéra 1. února (Studio)

Henrik Ibsen: Divoká kachna
režie: Martin Františák
premiéra: 12. dubna (Velký sál)

Tomáš Ráliš: Jednorožci v době hájení
režie: Adam Steinbauer
premiéra: 31. května (Studio)

Martin Františák / Ivan Acher a kol.: Nirvana – Rape me!
režie: Thomas Zielinski
premiéra: podzim 2025 (Velký sál)

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]