Martin Františák, umělecký šéf smíchovské scén: „Od podzimu 2024 budeme na velkém jevišti Švandova divadla realizovat dva tituly, které budou sledovat různé podoby generační dynamiky ve společnosti. Půjde o generační horizonty i generační zlomy.”
Herecký soubor rozšíří Barbora Křupková a Mark Kristián Hochman. Martin Františák: „Posilujeme tak dravost a hravost za podpory řemeslných dovedností stálic naší scény. Důležité bylo vytvořit prostor pro vyjádření úspěšné generace mladých herců našeho divadla ve spojení s jejich vrstevníky. Pokračujeme také v linii autorských her ve Studiu.”
Ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek: „V posledních dvou letech se Martinu Františákovi povedlo vyprofilovat smíchovské divadlo tak, že je lze vnímat jako jedno z center současné, originální a moderní dramaturgie, která zároveň nerezignuje ani na konzervativnější část publika. Studiová scéna se orientuje na aktuální společenská témata a tabu, hlavní scéna se vedle klasických kanonických titulů nebojí uvádět současnou autorskou tvorbu. A obojí k nám táhne diváky. To zase zpětně pozitivně ovlivňuje tvůrčí i přátelskou atmosféru v našem divadle. V zásadě máme pořád vyprodáno, což v číslech znamená, že návštěvnost se pohybuje mezi devadesáti a devadesáti šesti procenty. To je opravdu slušný výkon.”
Nové inscenace, nové plány
Ambicí Švandova divadla je dále pokračovat i v mezinárodní spolupráci. Daniel Hrbek: „V nadcházející sezóně plánujeme například rezidenci amerických kolegů z prestižního Shakespeare Center LA, s nimiž budeme spolupracovat na adaptaci Čapkovy hry R.U.R. určené pro americké publikum. Kromě toho navštívíme na podzim 2025 Spojené státy či Kanadu. Hostovat zde budeme s novou inscenací Dívenka na trampolíně v režii našeho uměleckého šéfa Martina Františáka.”
Daniel Hrbek: „Patříme k nejvíce a nejkomplexněji se rozvíjejícím pražským scénám. Mám tím na mysli nejen rozvoj umělecký, tedy dramaturgický, souborový a herecký, ale i paralelní budování nových provozů divadla. Za velký úspěch v tomto smyslu považuji vznik Tvůrčího domu Elišky Peškové, který ve spolupráci se Švandovým divadlem funguje od září 2023. Zásadní pro rozvoj smíchovského kulturního života bude i nová budova Kreativního centra. Zde budeme moci v příštích letech iniciovat a ztvárňovat nové tvůrčí impulsy a spolupráce, čímž podstatně obohatíme živé umění v této části Prahy.“
Do Tvůrčího domu Elišky Peškové se nově přesune zázemí rezidenčního souboru Ductus Deferens. Daniel Hrbek: „S tím bude souviset i další investice do technického vybavení tohoto prostoru. Pokračovat budou projekční práce na Kreativním centru, ve které by se měl do konce roku 2028 proměnit objekt bývalých dílen divadla v Preslově ulici. Vznikne zde komplex velkokapacitních zkušeben a výukových místností pro tak specifické obory jako je light design a sound design. V plánu je tu i rezidenční prostor pro výzkum a aplikaci AI.“
Velký sál: rozpad rodiny, krutá hyperkorektnost, barikáda punku
Kasha Jandáčková uvede na Smíchově vlastní výraznou adaptaci klasického dramatu Gazdiny roby Gabriely Preissové, Martin Františák bude inscenovat Ibsenovu Divokou kachnu: „Zajímá nás nástup generace „sněhových vloček“; téma hyperkorektnosti v konfliktu nejednoduché reality nutně ukrývaných skutečností. Jinými slovy: jestli je opravdu tak nutné otevírat všechny tajné skříňky. Za důležitá považuji témata, která vytvářejí jasné otázky, na které chceme odpovídat. Gazda a roba – jak vnímá dnešní společnost, když od rodiny odejde otec, a jak pohlíží na to, když totéž udělá matka? Divoká kachna – proč někdo musí být tak korektní a idealisticky zákeřně pravdivý, že dokáže ubíjet? Na tyto otázky odpovídají režiséři a herci, reprezentanti konkrétních generačních vrstev. Myslím pestrých vrstev.“
Martin Františák se bude autorsky podílet i na prvním titulu sezóny 2025/2026 ve Velkém sále. A opět půjde o téma generačního střetu: „Nirvana – Rape me! bude vyprávět nejen o svobodě osvícené mysli, ale také o stejnojmenné kapele a o hnutí grunge, generaci devadesátých let jako o poslední generaci nevinnosti.”
Odvalování drnu české mytologie
Jednou z premiér ve Studiu bude Dívenka na trampolíně, nová hra scenáristy, dramatika a tvůrce dokumentárních filmů Pavla Jurdy, pojednávající o nakladatelství ’68 Publishers Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého.
Švandovo divadlo tak pokračuje v dramaturgické linii autorských textů, jejichž vznik inspirovaly výjimečné osobnosti naší historie a představuje publiku jejich tvorbu i osudy z nové perspektivy. Z těch nejúspěšnějších to byly tituly jako Pankrác ´45, Hadry, kosti, kůže nebo Štyrský/Toyen/Heisler.
Martin Františák: „Na studiové scéně budeme pokračovat v odvalování drnu české historie a mytologie. Od 31. května 2025 zde poprvé uvidíme hru Jednorožci v době hájení výrazně talentovaného autora Tomáše Ráliše v režii Adama Steinbauera. Ráliš vyšel při psaní z pohádek bratří Grimmů a tematizuje zde mimo jiné zranitelnost dnešních dětí a dospívajících.”
Gabriela Preissová, Kasha Jandáčková: Gazda a roba
režie: Kasha Jandáčková
premiéra: 9. listopadu (Velký sál)
Pavel Jurda: Dívenka na trampolíně
režie: Martin Františák
premiéra 1. února (Studio)
Henrik Ibsen: Divoká kachna
režie: Martin Františák
premiéra: 12. dubna (Velký sál)
Tomáš Ráliš: Jednorožci v době hájení
režie: Adam Steinbauer
premiéra: 31. května (Studio)
Martin Františák / Ivan Acher a kol.: Nirvana – Rape me!
režie: Thomas Zielinski
premiéra: podzim 2025 (Velký sál)