Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

U Hitlerů v kuchyni (Divadlo Disk)

Jak to vypadá U Hitlerů v kuchyni, když režíruje Miroslav Hanuš a hrají studenti DAMU?

Divadlo DISK vstupuje do divadelní sezóny 2023/2024 premiérou hudební inscenace hry Arnošta Goldflama U Hitlerů v kuchyni. Režisérem inscenace je Miroslav Hanuš, který je v jedné ze svých mnoha profesí také hereckým pedagogem DAMU: „Nemám rád Hitlery – žádné. Mám rád humor – skoro každý. Chápu uprchlíky všeho druhu, ať si o tom myslí každý, co chce.”

Hru brněnského dramatika Arnošta Goldflama Doma u Hitlerů aneb Historky z Hitlerovic kuchyně (v úpravě pro DISK uváděné pod názvem U Hitlerů v kuchyni) si zvolil proto, že v sobě snoubí jak neodolatelný humor, tak všechna vážná témata dneška: „Těším se, že uděláme čerstvé, protože studenti jsou čerstvější než já asi o 40 let. A současně politické a živé divadlo. A ještě se bude tančit a zpívat, protože to náš ročník taky umí.“

Groteskně laděnou hříčku utváří šestice jednoaktovek plných třaskavé satiry a černého humoru, v nichž se bez skrupulí propírají výjevy ze života nejen Adolfa Hitlera a Evy Braunové, ale i manželů Goebbelsových a dalších nacistických předáků.

Hru již od jejího prvního uvedení v roce 2007 provází kontroverze a nepochopení. Téma války a holokaustu přitom představuje pro samotného Goldflama s ohledem na jeho židovský původ vysoce osobní a citlivou záležitost. S jejími dopady na svou psychiku se vypořádává právě i tím, že zmíněné pohlaváry a jejich družky zesměšňuje s neuvěřitelnou vynalézavostí.

Dramaturgyně Dana Hlaváčová: „Goldflam Hitlerovi odnímá důsledně budovanou masku všemocného hybatele světa a staví jej do pozice obyčejného lidského červíčka. Místy se nezdráhá užít drobných historických nepřesností, aby podtrhl mrzkost a směšnost takové kreatury. Často totiž, právě na základě všeobecně známých faktů, nechtěně přiživujeme a konzervujeme propagandou i jednotlivci budovaný obraz, jaký po sobě konkrétní osobnosti toužily zanechat. Není svým způsobem osvobozující si Hitlera představit jen jako na medikaci závislého neurotika, co trpěl zažívacími problémy takového rázu, že valnou část svého života strávil na toaletě? Takovému zlu se nelze než vysmát. Respekt a soucit náleží pouze obětem.”

DISKová inscenace Goldflamův jazyk plný historických reálií, anekdot, či absurdit dále rozvíjí a okořeňuje mimo jiné užitím živé hudby. Songy britské punk-brechtovské skupiny The Tiger Lillies s texty Miroslava Hanuše tak diváci uslyší přímo ze scény. Vzniklý kabaretní rámec dotváří taneční choreografie Martina Packa a rej bezejmenných postav.

Druhá režisérka Barbora Mašková: „Ty můžeme charakterizovat jako věčně hledající. Podobně jako bájný Žid Ahasver také ony hledají své místo ve světě, snad před něčím i utíkají – před pohrdáním, před útiskem, před válkou? Energií nabité, svým obsahem však povětšinou temné písně skupiny The Tiger Lillies pak dodávají celému tomuto shromáždění lehce panoptikální charakter. Nikdy přesně nevíme, kde končí smích a začíná křeč.”

Premiéra: 15. září

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]