Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

Zápisník příliš poučené divačky I.

Následující střípky z uplynulé sezóny navazují na včerejší text v rubrice Mimochodem, kde se autorka mimo jiné pokouší zodpovědět otázku "Proč nepíše recenze". A pak, zastávám skromný názor, že emoce k divadlu patří, a sice v obou částech divadelního prostoru...

BodyVoiceband / E.F.Burian: VOJNA + B. Brecht: BUBNY V NOCI

režie: Jaroslava Šiktancová, Martin Pacek

Hlas, pohyb, hudba, intenzivní a neuvěřitelně precizní herecké vyjádření. Naprosto strhující, v rámci všech složek skvěle zvládnutá podívaná, která však neoslní pouze technickou dokonalostí, ale předešvším tím, že jde o podívanou s hlubším obsahem. Loňský absolventský ročník DAMU ve spolupráci s profesně staršími kolegy se předvedl v tom nejlepším světle.

MDP, Divadlo Rokoko / Květa Legátová, Věra Mašková: ŽELARY

režie: Pavel Khek

Velmi silná inscenace, která v mých očích „přebila“ svým vyzněním knižní předlohu i její filmové zpracování. Místy něžně tragikomická, místy velmi syrová. Promyšlená a procítěná inscenace prorostlá nádhernou hudbou Davida Hlaváče a skvělé, vyrovnané herecké výkony v čele s Vasilem Fridrichem v roli Jozy.

Divadlo Pod Palmovkou / William Shakespeare: OTHELLO

režie: Michal Lang

Výsostně herecká záležitost, přímočará, ale funkční výtvarná aktualizace. Mnoha skvělým hereckým výkonům, které jsou podstatou inscenace, z mého pohledu vévodí neuvěřitelný Jan Teplý v roli Jaga. Už kvůli němu stojí za to Othella vidět.

Navíc: Divadlo Pod Palmovkou snad na podzim konečně otevře své domovské brány a po dvou letech přestane hrát pohostinsky v jiných divadlech. Držíme palce.

BURANTEATR, Brno / Alfred Hitchcock, Patrick Barlow: 39 STUPŇŮ

režie: Mikoláš Tyc

Skvěle napsaná a postavená komedie, maximální využití hereckých možností (i prostoru, v němž často není vůbec nic…), „film noir na divadle“, herci jsou na roztrhání, k popukání a k sežrání. Zběsilé tempo a inscenace prošpikovaná gagy vás nenechá vydechnout. Michal Isteník (v hlavní roli) dostal Thálii zcela zaslouženě.

Kromě domovské scény v Brně budete mít příležitost inscenaci zhlédnout v rámci tzv. Žižkovské štace, a sice v listopadu v Žižkovském divadle Járy Cimrmana.

Západočeské divadlo v Chebu / Josef Škvorecký: PŘÍBĚH INŽENÝRA LIDSKÝCH DUŠÍ

režie: Šimon Dominik

Dojemná, vtipná a krutá revue. „Nejzábavnější melancholická inscenace, jakou jsem kdy měla možnost vidět.“, řekla jsem si po skončení představení. Láska, smrt, (ne)svoboda… 20. století v celé své absurditě. V hlavní roli jazz! A výteční mladí herci v čele s Janem Jedlinským a Danielou Šiškovou. Jevištní přebásnění slavného románu, které vypovídá o tom, jak se asi žilo v emigraci a jak je někdy těžké být (stárnoucím) chlapem. Z mého pohledu čtenářky naprosté pochopení knižní předlohy a poetiky jejího autora. (Vychází z dramatizace Petra Oslzlého a Ivo Krobota.)

Divadlo A. Dvořáka, Příbram / Milan Uhde, Miloš Štedroň: BALADA PRO BANDITU

režie: Milan Schejbal

Řeklo by se „stokrát omleté téma“. Zlidovělé dílo, které už dnes není o čem hrát. Není to tak docela pravda. Z pohledu dneška – komorní muzikál, který „na zapřenou“ napsal skvělý dramatik Milan Uhde v sedmdesátých letech pro legendární Divadlo Na provázku. A rezonuje stále. Minimalistická inscenace na hraně inscenovaného koncertu je toho důkazem. Oslnila přesvědčivými hereckými výkony, dramaturgickým výkladem odlišným od většiny a neobvyklými hudebními aranžemi. V domácím prostředí příbramského divadla představení většinou končí ovacemi vestoje a společným zpěvem ústředního hitu, což divácký zážitek pochopitelně umocňuje.

Švandovo divadlo na Smíchově / Autorský kolektiv: CRY, BABY, CRY

režie: Martina Krátká

Vtipná, svižná a vyvážená autorská inscenace, kterou má na svědomí „herecký kolektiv“ Švandova divadla, byla původně koncipována jako napůl nezávislý projekt určený k hraní v komorním prostoru Studia ŠD. Divácký zájem ji ale posunul na žebríčku nejžádanějších kusů do Velkého sálu před vyprodané hlediště a vyslal na mnoho zájezdů. Zdánlivě nezávazné uvažování a vtipkování o smyslu tzv. „lajfkoučingu“ i vlastních životů, jehož hrdinky (a hrdina) vám velmi rychle přirostou k srdci. Především proto, že si ze sebe prostě umí udělat srandu, a to dost nekompromisně. Víc vlastně není  potřeba, ostatní ať si každý divák domyslí sám. Zřejmě se bude smát a někdo možná i trochu brečet.

Poznámka ke dvěma derniérám: Pravidelní divadelní diváci to zcela jistě znají. Chcete něco vidět, rozhodnete se na to zajít, a než se rozhoupete nebo jednoduše najdete volné okénko ve svém diáři, daná inscenace je už stažená nebo v lepším případě spěje k derniéře. Stalo se mi to mnohokrát, ale ve dvou případech z poslední doby toho obzvláště lituji. Petr Veselý režíroval v Mětském divadle Mladá Boleslav francouzskozu hru z prostředí okupované Paříže, která balancuje na hraně psychologického dramatu a černočerné komedie. Jmenuje se Hostina dravců. Výsledek byl intenztívní a dechberoucí. Mimo jiné bylo znát, nakolik se herci se svými rolemi sžili a kolik do nich investovali. Dvouhodinová inscenace bez přestávky měla tak silný dopad, že jste zapomínali na čas a během děkovačky si automaticky stoupli. Zdeněk Bartoš inscenoval náročnou hru Karola Sidona Shapira. S pokorou k autorovi i tématu, přesto ve zkrácené a zrytmizované verzi, kterou zdobilo střídání psychologických ponorů se stylizovanými výstupy na hraně grotesky. Nezapomenutelné výkony Radmily Urbanové a Tomáše Kolomazníka, které by měly obracet zraky pražských diváků i odborné veřejnosti směrem k oblastním divadlům, a to i těm vzdálenějším… Obě zmíněné derniérované inscenace měly společný jmenovatel. Je jím obrovské nasazení a nezměrná chuť herců hrát divadlo…, kterou spontánně a nenápadně přenesli na diváky. A to je radost pro všechny, pro diváky zvlášť. Ať už jsou zcela nezasažení nebo poučení, a to do jakékoli míry.

Vystudovala dramaturgii činoherního divadla na DAMU, byla v angažmá v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a v Městském divadle Kladno. Mezitím byla dramaturgyní na volné noze a v divadlech pracovala jako host. Nejčastěji hostovala či hostuje v Západočeském divadle v Chebu, v pražském Divadle D21 či v Městském divadle Mladá Boleslav. Spolupracovala také s Českou televizí jako externí dramaturg. V současné době učí teorii divadla na Pražské konzervatoři a dramaturgii na VOŠ herecké. Od roku 2014 působí v nezávislém divadelním souboru 3D company, který hraje v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Od září 2020 je kmenovou dramaturgyní Divadla D21.

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]