Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. prosince 2025

Život Galileiho (OLDstars)

„Prosadí se vždy jen tolik pravdy, kolik jí prosadíme.“

Nadešel věk pokroku – ale něco je špatně… Duch vědění postupuje vpřed mílovými kroky, jenže realita kulhá za ním. Na počátku schizofrenní epochy stojí Galileo Galilei. Vědec, který zatoužil proniknout tajemství vesmíru, ale proti své vůli se stal zakladatelem nového světového řádu. V aktuálním nastudování Brechtovy nejosobnější hry dochází mezi oprýskanými stěnami garážové dílny k rozhodnutím s dějinným dopadem. Evropa stojí na prahu osvícení, ale jak dlouho může noc zůstat jasná?

Věda jako zrcadlo moci. Pravda jako předmět obchodu. A Galileo Galilei – génius, rebel i zrcadlo vlastní doby. Nová inscenace Brechtovy zásadní hry přináší syrový, vizuálně nápaditý vhled do dramatického konfliktu poznání, víry a moci – a zároveň do člověka, který se v tom všem snaží zůstat lidský.

Evropa vstupuje do věku rozumu. Lodníci se řídí hvězdnými mapami, obchodníci staví manufaktury, církev upaluje astronoma. Všichni chtějí pokrok – ale jen takový, který nezmění pořádek. Galileo Galilei, učenec na vrcholu slávy, se stává klíčovou postavou ideologického střetu. Jeho poznatky rozvracejí nejen starý svět, ale i vlastní svědomí.

Brechtův Život Galileiho rozehrává univerzální příběh o ceně pravdy, odvaze vzdorovat i ochotě ustoupit. V industriálním prostoru Divadla X10 se zhmotňují napětí, pochybnosti i humor lidské povahy. Inscenace vzniká v koprodukci umělecké skupiny OLDstars a Divadla X10; navazuje na loňskou úspěšnou spolupráci těchto dvou subjektů nezávislého divadla – inscenaci Marie Stuartovna, uvedenou na Divadelním festivalu v Kutné Hoře. Život Galileiho tak představuje další krok na cestě objevování klasických textů skrze současný jazyk, mladou energii a politickou naléhavost.

Režisér Prokop Košař: „Na Brechtově textu mě fascinuje jeho nadčasovost. Tematizuje totalitu, vědeckou revoluci a hrdinství, tedy něco, co je, obzvláště v dnešní společnosti, všudypřítomné. Ptáme se diváka, jestli by byl schopen položit vlastní život za ideály, kterým věří.”

Tento silný étos podle herečky Alžběty Malé proniká i do samotného jevištního ztvárnění: „Je to generační divadlo, mladá skupina lidí, která tvoří s ohromnou radostí. Navíc kombinuje tradiční činohru, pohyb i zpěv. Já hraji postavu Andrey, která se u Galileiho zaučuje a je astronomií postupně naprosto pohlcená. Bude to mladé a živé!“

Postava Andrey tak přirozeně navazuje na hlavní postavu Galilea, jehož dilema je podle Tomáše Krutiny klíčovým dramatickým bodem příběhu: „Galileo přichází s objevy, které mění chápání světa a našeho místa v něm. To se ovšem nelíbí církvi, která se chce vidět v jeho středu a vědecký i lidský pokrok tak stagnuje na místě. Pod hrozbou smrti nutí Galilea své učení odvolat. Z toho vyvstávají otázky, na které si rádi všichni odpovídáme kladně – ustál bych mocenský tlak já sám? Obětoval bych se pro dobrou věc? Mohl bych být hrdinou? Jsou to otázky provázané historií našeho národa, které dnes opět visí ve vzduchu.”

Autor: Bertolt Brecht, Hanns Eisler, překlad: Rudolf Vápeník, režie: Prokop Košař, dramaturgie: Kryštof Krejčí, asistentka dramaturgie: Dina Ibragimová, výprava: Viktorie Drobná, lightdesign: Zdeněk Charvát, hudba: Tomáš Dalecký, korepetice: Marek Nagl, choreografie: Karolína Gilová, výroba dekorace: Richard Sieber, produkce: Barbora Horská, Anežka Sieberová, grafický design: Marie Anna Myšičková, foto a video: Daniel Kvapil, trailer: Karolína Beranová, Josef Kader Agha

Hrají: Tomáš Krutina, Alžběta Malá, Jindřiška Hanušová, Marie Anna Myšičková, Tomáš Weber, Marek Nagl, Antonín Brukner, Jitka Smutná a další

Tančí: Barbora Bolíková, Charlota Ciklerová, Ester Kroutilová, Marie Macháčková, Adriana Nguyenová

Premiéra: 23. srpna v Divadle X10
Jediné reprízy: 24.-27. srpna

Prokop Košař režijně připravil koprodukční projekt Marie Stuartovna a podílel se na inscenaci Play Shakespeare na malé scéně divadla DISK, v OLDstars dále režíroval Balkon Jeana Geneta, Lásku a informace Caryl Churchill nebo Bezkyslíkaté Ingmara Villqista.
Studuje ve 4. ročníku činoherního herectví pod vedením Evy Salzmannové, Ondřeje Vetchého a Filipa Kaňkovského na DAMU.V současné době hostuje v Dejvickém divadle v inscenaci Ztratili jsme Stalina nebo v adaptaci románu Bílá Voda ve Stavovském divadle pod vedením Michala Vajdičky a na scéně divadla DISK v absolventské inscenaci Ropa. Objevil se rovněž v inscenacích Kuchyň nebo Romeo a Julie v Městských divadlech pražských v režii Michala Dočekala. Spolupracoval s režisérem Jakubem Čermákem v souboru Depresivní děti touží po penězích ve Venuši ve Švehlovce (Očistec si zaslouží každý, Kdo zabil mého otce). V příští sezoně pohostinsky vystoupí v divadle Husa na provázku v Brně.

OLDstars jsou nezávislá umělecká skupina sdružující v každé sezoně přes stovku studentů. Během více než dvaceti let samostatného fungování uvedli přes 300 divadelních inscenací. Pořádají festivaly studentského divadla a letní benefiční regionální turné. V Praze provozují dvě komorní scény: sklepní HarOLD a Bytové divadlo H2/O. OLDstars jsou platformou pro studentské divadlo a neformální volnočasové umělecké vzdělávání. Studenti se pod vedením lektorů aktivně podílí na chodu jednotlivých projektů i vedení skupiny.

Autorka myšlenky portálu O divadle, majitelka vydavatelství Thespis, které vydalo – s výjimkou Cimrmanů – prakticky všechna DVD s divadlem, která se kdy na českém trhu objevila a je dokonce tím subjektem, který jako první přišel s myšlenkou prodeje záznamu divadelního představení.

Mohlo by vás zajímat

18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina
5. 11. 2025
Tělo jako plátno, tanec jako štětec: příběh Fridy Kahlo