Partneři portálu O divadle

Mecenáši

19. dubna 2024

Anna Karenina (Švandovo divadlo)

Švandovo divadlo připravuje inscenaci Anna Karenina, věčně živé drama o vztazích, milostné vášni a smyslu života

Slavný román Lva Nikolajeviče Tolstého režíruje umělecký šéf smíchovské scény Martin Františák, který klasické literární dílo v překladu Taťjany Haškové adaptoval do podoby divadelní hry. V titulní roli se objeví Hana Briešťanská, držitelka ceny Thálie, do dalších úloh obsadil režisér Jakuba Tvrdíka, Kamila Halbicha, či Jacoba Erftemeijera.

Anna Karenina je krásná, morálně zásadová žena upjatého carského úředníka a milující matka jejich jediného syna. V osobě důstojníka Vronského však potká svou životní lásku. Neumí být pokrytecká a milostný poměr ani jeho následky netají. Společnost ji odsoudí. Nešťastná Anna vidí svou situaci jako bezvýchodnou…

Hledání, míjení, lásky a rozchody   

Známý příběh o manželských poutech roztavených žárem milenecké vášně pojal režisér Martin Františák jako moderní realistické drama o partnerských vztazích, v němž nechybí vtip, sarkasmus i hluboké pochopení pro každou z postav. Divákům tak inscenace slibuje silný divadelní zážitek. Ten se opírá zejména o pevné režijní vedení, výrazné herecké výkony, atraktivní hudbu, scénu a elegantní kostýmy. I díky nim se v inscenaci poutavě prolíná minulost se současností.   

Martin Františák: „Chceme vyprávět živý, vášnivý, emocemi nabitý příběh lásky odehrávající se v prostředí městské elity,“ říká režisér. „Současně však ukážeme druhou, často opomíjenou a podle nás neméně zajímavou linku Tolstého románu. Tu reprezentuje uvážlivý, s venkovem spjatý Konstantin Levin. Právě on totiž – navzdory vědomí marnosti a trapnosti lidské existence – hledá a posléze i nachází důvod ke šťastnému životu.”

Právě ve střetu města jako místa pokroku, společenského ruchu, ale i poživačnosti a dvojí morálky, s prostředím statkářského venkova – prostého, naplněného prací, ale také osamělého a s omezenými obzory – vidí režisér „naději a současně nebezpečí také pro naši budoucnost.

Těžištěm inscenace jsou ovšem vztahy nabité vášní city i vášní: „Jde o partnerská hledání, zrcadlení, míjení a rozchody. Což jsou dnes témata stejně palčivá jako v časech nastupující průmyslové revoluce, kdy román vznikl. Také atmosféru přelomové doby, kdy se ohlašují velké společenské změny a nic už brzy nebude jako dřív, bychom rádi v inscenaci zachytili.”

Ztrapnit i povznést, světlo a stín

Důvodů, proč se pustit do inscenování Anny Kareniny, bylo podle Martina Františáka víc: „Nejdřív mne strhl tragicky vypjatý příběh titulní hrdinky. Pak mě zaujal Karenin, vážný muž, který se musí vypořádat s manželčinou veřejně známou nevěrou. A postupně jsem bral na milost další postavy. Včetně milence Vronského, protože ani on to nemá lehké… I další lidské osudy jsou totiž v předloze vylíčeny nesmírně poutavě a nutí nás k zamyšlení. Nakolik je patriarchální model, který zde vidíme, ještě životaschopný? Jaké možnosti v něm mají ženy? V čem spočívá mužská láska a mužská zodpovědnost? I takové otázky si v naší inscenaci klademe.”   

Dramaturgyně Marie Nováková: „Když jsme s Martinem Františákem román po letech znovu přečetli, překvapivé pro nás bylo a stále je, jak Tolstoj ve svém vyprávění dokázal mistrně používat ironii, kousavost, charakterizovat postavy a prostředí obnaženě, neromanticky. A zároveň jak byl nesmírně soucitný a vůči svým hrdinům chápavý, schopný dopodrobna procítit jejich bolest. Tento princip chceme vetknout i do naší inscenace. Každou postavu ukázat ve světle i ve stínu. Ztrapnit ji i povznést.”

Magie vlaku na divadle

Významnou složku inscenace tvoří výprava, jejímž autorem je Marek Cpin. V originálně pojaté scéně využil motiv vlakového kupé i siluetu vagónu metra. Pomocí průhledných vrstev plexiskla dodal jevišti neobvyklý prostor a hloubku. Zdánlivou propast mezi minulostí a současností překlenuje také hudba Aid Kida (Ondřej Mikula), který s Martinem Františákem spolupracoval už na inscenaci Srpnové světlo.

A jak divadelníci ztvární finále s parní lokomotivou, jejíž drtivou sílu si většina lidí v souvislosti s Anniným osudem okamžitě vybaví? Marie Nováková: „Nebojte, vlak přijede. Stejně jako román i naše inscenace udržuje postavy v setrvalém pohybu a neklidu, který je jako ten vlak žene dál, dál do světla nebo do tmy.“

Hrají: Hana Briešťanská, Jakub Tvrdík, Kamil Halbich, Mark Kristián Hochman, Jacob Erftemeijer, Nataša Bednářová, Anežka Šťastná, Jan Grundman, Matěj Anděl, Jan Mansfeld, Miroslav Hruška, Alena Štréblová, Anna Grundmanová, David Punčochář, Matěj Polák / Viktor Sekanina / Štěpán Uhlíř

Premiéra: 4. listopadu

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia