Partneři portálu O divadle

Mecenáši

18. dubna 2024

Bazaar Festival desetiletý

Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů střední a východní Evropy. Letos na téma Odvážné praxe

Divadelní a taneční Bazaar Festival slaví 10 let. Proto festival pozval na českou divadelní a taneční scénu mladší generaci divadelníků ze střední a východní Evropy; takových, kteří kladou důraz nejen na výsledné dílo, ale především na samotnou praxi. Tématem letošního ročníku totiž jsou Odvážné praxe. Zažít je na vlastní kůži mohou návštěvníci od 15. do 25. března v Ponci – divadle pro tanec, Alfredu ve dvoře, Divadle X10, ARŠE+ a na dalších místech v Praze.

Možná by se nabízelo udělat u příležitosti 10. ročníku Bazaar Festivalu retrospektivu, ohlédnout se zpět a pozvat do Prahy všechny nejlepší české, středo- a východoevropské umělce, kteří se v minulosti objevili nebo tvořili pod záštitou festivalu. Ale to by nebyla cesta, kterou Bazaar Festival předchozích devět ročníků kráčel. Jádrem dramaturgie byly vždy myšlenky a procesy “tady a teď” a vize, kudy dál společnost směřuje a kráčí. Tématem desátého ročníku jsou Odvážné praxe, a proto je téměř každá inscenace doprovázena následující den jejím sdílením: tu formou miniworkshopu, tu piknikem, diskusí či prezentací.

Hlavní dramaturg festivalu Ewan McLaren o ústřední dramaturgické lince desátého ročníku: „Ve střední a východní Evropě pracují umělci, kteří se rozhodují jít do hloubky, stávají se změnou, kterou chtějí ve světě vidět, a jejich praxe přesahuje samotnou tvorbu. Někteří se vzdávají většiny ostatních věcí, aby se mohli soustředit na dlouhodobé závazky k rozvoji, na tříbení myšlenek, na zdokonalování přístupu, na hledání těžko dostupných poznatků, na vnímání věcí, které běžně vnímat nelze a které si možná s uměním na první pohled nespojujeme. To jsou ti odvážní praktikující. Jakmile se dostanou do hloubky, mohou na dlouhou dobu zmizet z dohledu. Nyní ale máme možnost být svědky jejich cest.”

Festival zahájí 15. března multimediální divadelní přednáškou Cyber Elf polská divadelní a operní režisérka Magda Szpecht, která se bezprostředně po začátku ruské invaze na Ukrajinu rozhodla pověsit svou dosavadní kariéru na hřebík a stát se kyber elfkou. V této nové praxi, ve které bojuje proti dezinformacím, využívá divadelní zkušenosti a diváky pak provádí tím, čemu se každý den v rámci své práce věnuje.

Dalším z výrazných setkání s tvůrci i jejich praxí bude taneční inscenace Dance Floor 2022 Any Dubljević, Kasii Kania a Marje Christians. Hlavním cílem jejich performance je transformovat stereotypní vnímání těla a uvádět ho do nových kontextů, do feministické „pornokrajiny“. Na své dílo zvou slovy: „Vítejte v kapitalistických ruinách, milí turisté! Vezměte si s sebou ochranu proti slunci, protože se budeme potit uprostřed arény bývalého socialistického luxusního hotelu Haludovo Palace na ostrově Krk.”

Intimní zpovědí, o vztahu k tanci, sobě samé i konkrétnímu místu – divadlu Ponec, je inscenace GEO z produkce nezávislé platformy Temporary Collective. Choreografka a tanečnice Tereza Ondrová na tomto podloží tančí už 25 let a prostřednictvím tance a pomocí geofonu diváky provede krajinou, kterou všichni obýváme.

Divákům se představí i Aleksandar Georgiev, Zhana Pencheva and Darío Barreto Damas známí jako Steam Room. Jejich “dragON aka PONY” si diváci mohou představit jako fantastické hřiště, ve kterém je možné společně oslavovat svobodu těla. Díky četným referencím na minulý i současný tanec vzniká dojem nikdy nekončící přeměny a rostoucí intimity, která je živelná, hravá a bláznivá. Na své si přijdou obdivovatelé Isadory Duncan, lidového tance i fanoušci MTV.

Velmi aktuální téma vyhoření a únavy prezentuje ve své umělecké praxi maďarský performer Viktor Szeri, jehož oceněná taneční inscenace Fatigue bude součástí Y Events, akce z experimentální dramaturgické řady Divadla X10 pohybující se na hranách divadla a vizuálního umění. Komponovaný večer nese titul Y: Sweat and Fire. V Alfredovi ve dvoře mohou diváci navštívit vizuální performance kolektivu PYL – Reality Surfing, která nabízí pohled na alternativní model soužití lidí a neživých entit. V neposlední řadě ovládne prostor ARCHY+ výrazná osobnost nejmladší generace, slovenský hudebník, filmový a divadelní režisér Adam Dragun a jeho přátelé. Večer složený z Dragunovy lecture performance a jeho krátkého filmu PRCAT, ve kterém se mu postupně podaří vlastní prarodiče rozpovídat o zážitcích z mládí, vyvrcholí festivalovou párty a opravdovou oslavou desátých bazaarovských narozenin!

V programu festivalu návštěvníci najdou i Sobotní Bazaar, dříve jádro a srdce festivalu, nyní již samostatnou akci, která je spojena s workshopem dávání a přijímání zpětné vazby pod vedením Rivcy Rubin a Charlese Laudera. Sobotní Bazaar se uskuteční odpoledne 23. března v Alfredu ve dvoře a prostor bude patřit mladým umělcům a ukázkám z jejich připravovaných děl. Setkání s publikem, laickým i odborným, je v jejich tvůrčím procesu může posunout dál a dává příležitost k otevřené diskuzi.

Prostor pro zpětnou vazbu bude i při work-in-progress performativní procházce Doroty Michalak a Alice Minar v okolí Löwitova mlýna v Libni. Poslední součást festivalu pak bude přímo spojena s “odvážnými” tvůrci, kteří chtějí s publikem sdílet své praxe, metody, inspiraci, témata, prostě všechno to, co předchází finálnímu dílu. Formou mini workshopů, performativního pikniku, diskuzí i prezentací se otevřou ke Sdílení svých odvážných praxí.

10. taneční a divadelní Bazaar Festival: 15. – 25. března
(Ponec – divadlo pro tanec, Divadlo X10, Alfred ve dvoře, ARCHA+)

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia