Partneři portálu O divadle

Mecenáši

29. května 2024

Bezruči se v nové sezóně dotknou výzev dnešní společnosti

Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí.

Každá hra má svá pravidla

Prvním titulem v nové sezóně u Bezručů bude současné řecké drama o nástrahách tohoto světa Slepá skvrna. Mladá Evropanka Niki si pluje na vlnách svých životních úspěchů. Nečekaně však narazí a čelí osobnímu ztroskotání. Ve společnosti rozdělené na vítěze a poražené se najednou ocitá na druhé straně. Přizná si, že potřebuje pomoc? Jak překlenout dotčenou hrdost a najít nové cesty? Velké změny otevírají oči. Pohleďme jimi za horizont cynismu na rozbouřeném moři osobní tragikomedie. Možná tam čeká naděje.

Režisérka Klára Vosecká: „Ve hře Slepá skvrna mě oslovilo téma sociální izolace a odcizení v moderní společnosti. Individualismus nahrazující smýšlení o společnosti jako komunitě, o niž je potřeba pečovat, je symptomatickou součástí naší doby. Navíc se jedná o řeckou tragédii – byť současnou, což dodává textu duchovní rozměr a možnost ponořit se do mytologie příběhu všedního dne.”

Jaká je cena pravdy?

Počátkem roku bude mít u Bezručů premiéru Nepřítel lidu Henrika Ibsena Nepřítel lidu. Doktor Stockmann tvrdí, že léčivé prameny v nových městských lázních jsou ve skutečnosti zdraví škodlivé. Vodu infikovala bakterie a celý systém potrubí bude třeba vyměnit. Kdo to však zaplatí? A kdo nahradí ušlý zisk? Chce nás doktor léčit, nebo pohřbít? Je s námi, nebo proti nám? Problémy mají jasnou příčinu i jasné řešení, přesto se nedokážeme hnout z místa. Jsme ochotni omezit osobní komfort v boji za životní prostředí a společné dobro?

Krysy útočí

Přichází krysař, aby město zbavil problému. Obyvatelé mu otevírají městské brány, ne však dveře do bohabojných a uspořádaných rodin. Poděkovat za služby ano, ale co nejdřív se rozloučit. Je potřeba si držet odstup a být na pozoru. Jeho jinakost je hrozivá a nebezpečná.

Dramaturg Peter Galdík: „Krysař je klenotem české literatury vycházející ze staré saské legendy, který dnes nabízí možnost zabývat se tématem identity, našich strachů, předsudků, otevřenosti či schopnosti naslouchat.”

Je těžší být rodič, či dítě?

Poslední novinkou sezóny bude Pozdě příchozí, text kanadského autora žijícího v Londýně Jordana Tannahilla. Rodiče viníka a rodiče oběti školní šikany se setkají, aby společně našli odpovědi na otázky, které doposud unikaly jejich pozornosti. Jak se dostali až sem? Známe svět, ve kterém vyrůstají dnešní teenageři? A nestvořili jsme ho my dospělí?

Režisér Jan Holec: „Hra současného kanadského dramatika je sondou do tématu identity mladých lidí, duševního zdraví, nástrah sociálních sítí a generační propasti. Otevírá oči a srdce dřív, než je pozdě.”

Mohlo by vás zajímat

28. 5. 2024
Světoznámý dramatik se tak symbolicky vrací na repertoár nezávislé vinohradské scény prostřednictvím další „vaňkovské aktovky“
23. 5. 2024
Studující katedry produkce pražské DAMU letos pořádají výroční 30. ročník festivalu ZLOMVAZ
22. 5. 2024
BodyVoiceBand připravuje na výročí 120. narozenin E. F. Buriana obnovenou premiéru Lásky, vzdoru a smrti
10. 5. 2024
Nadační fond Magdaleny Kožené připravuje nabitý program 8. ročníku celostátního festivalu ZUŠ Open