Partneři portálu O divadle

Mecenáši

28. února 2024

Chladné dítě (Divadlo DISK)

„Bude to romantický?” Česká premiéra Chladného dítěte v divadle DISK

Inscenační tým v čele s režisérem Tomášem Rálišem se rozhodl pro inscenaci hry „Chladné dítě“ německého dramatika Mariuse von Mayenburga, v Čechách dosud neuvedené. Tato česká premiéra bude první absolventskou inscenací studentů 3. ročníku herectví a 1. ročníku magisterského programu režie a dramaturgie katedry činoherního divadla DAMU.

Hra nabízí koncentrovaný vhled do složité mozaiky životních otázek, výzev a strachů mladých lidí a v groteskní nadsázce je klade do antiteze s generací jejich rodičů. Dramaturgyně Adéla Čermáková: „Mayenburg zachycuje životní situace svých hrdinů již v momentě vyvrcholení dramatických střetů. Rodinné i partnerské vztahy jsou vyčerpány, probublávají na povrch vzájemné animozity a životní plány se rozpadají v prach. Právě ztotožnění se s palčivými tématy mladé generace, jako je přemíra možností, jak naložit se svým životem, jakého zvolit partnera, studium či zaměstnání – vedlo k volbě tohoto titulu.”

Scénografické řešení je svatbou, rodinnou sešlostí, sálem kulturního domu a abstraktním prostorem, kde se všechno děje teď a tady. Tak, jak se střihově mění situace v textu, tak reaguje scénografie, místo realistických prostředí nabízí spíše obrazy a pocity, které čerpají ze samotného jádra každé situace. Scénograf Jakub Peruth: „Bílý podklad celé scénografie funguje jako napnuté malířské plátno, na kterém se zjevují pohnuté rodinné vztahy, křivdy a temné aspekty charakteru každé postavy.”

Bílá scénografie dává prostor také k akcentování kostýmu a tím pádem i jednotlivých postav. „Z realistické podoby, která odkazuje na současnost, se kostým postupně dostává do jakési groteskní nadčasové absurdnosti,” říká autorka kostýmů Anna Havelková.

Jde o druhé sekání Mayenburga a režiséra Tomáše Ráliše, který jako svoji bakalářskou práci inscenoval Perplex: „V Chladném dítěti je vše hravé, pravé, groteskní, upřímné, citlivé, cynické. A já se nemohu ubránit pocitu, že je tu jenom pro nás, abychom se pořádně ušpinili. Domnívám se, že je zásadní, aby bylo divadlo relevantní, živé, aby odráželo záblesky civilizovanosti naší společnosti, a míru její krutosti, jinak nemůže být nikdy opravdovým setkáním a ztratí tak svou podstatu. Od inscenace si slibuji, že bude vybízet k hledání cesty, ke zvážení výhledů a plánů jedince, že nebude předkládat jasné odpovědi, nebude návodem k použití, ale podnětem k tvorbě našich životů.”

Autor: Marius von Mayenburg, překlad: Petr Štědroň, režie: Tomáš Ráliš, dramaturgie: Adéla Čermáková, výprava: Jakub Peruth, kostýmy: Anna Havelková, hudba: Tomáš Dalecký, Tomáš Ráliš, produkce: Klára Markvartová, Karolína Anna Hudská, Lenka Pitronová

premiéra: 31. března

Mohlo by vás zajímat

20. 2. 2024
Bazaar jako místo hlučných debat a dialogu. Bazaar jako místo výměn a ne nákupů. Bazaar jako neřízené tržiště myšlenek, nápadů, barev a vůní z nejrůznějších koutů střední a východní Evropy. Letos na téma Odvážné praxe
17. 2. 2024
„Tartuffa každý zná, ale nikdo ho nečetl“
15. 2. 2024
Letošní 5. ročník divadelní přehlídky Jižní spojka lze označit za pokračování tradice. Soubory JČD se letos představí od 18. února do 4. března na pěti pražských scénách
13. 2. 2024
Dramatizace Davida Košťáka posouvá předlohu vstříc bezčasí, které se stává ideální živnou půdou, v níž omlazené postavy konfrontují diváka s tématem vlastní identity a svíravé mnohosti životní volby