Partneři portálu O divadle

Mecenáši

13. prosince 2025

Egon Schiele – Autoportrét (Jihočeské divadlo)

Taneční inscenace inspirovaná detaily z kreseb, obrazů, básní, dopisů i života kontroverzního rakouského malíře Egona Schieleho, slibuje návrat jeho ducha zpět do Českého Krumlova

Jedinou letošní letní premiéru před Otáčivým hledištěm představí soubor baletu Jihočeského divadla 5. srpna. Pod inscenací Egon Schiele – Autoportrét jsou podepsáni režisérské duo SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a choreograf Jan Kodet. Ústředním tématem je tvorba a život expresionistického génia Egona Schieleho.

Lukáš Trpišovský: “Rozhodně musím začít výjimečnou choreografií Jana Kodeta a souborem všech tanečníků, kterým moderní tanec padne jako ulitý. Atmosférou místa, kde Schiele nalezl svůj výtvarný jazyk. Ta inscenace má svou magickou atmosféru, která vtahuje. I díky mimořádným kostýmům, scénografii a hudbě.”

Taneční inscenace inspirovaná detaily z kreseb, obrazů, básní, dopisů i života kontroverzního rakouského malíře Egona Schieleho, slibuje návrat jeho ducha zpět do Českého Krumlova. Odtud pocházela jeho matka a on sám zde strávil část života. Klíčovou inspirací tvůrčímu týmu byla fotografie Schieleho před jeho ateliérovým zrcadlem z roku 1915. Umělec sledující sám sebe, vstupující skrze odraz do jiné reality, umělec, který hledá hranice přirozenosti, konvencí, života a smrti. (Přestože ho dnes vnímáme jako jednoho ze tří předních představitelů expresionismu, společně s Gustavem Klimtem a Oskarem Kokoschkou, jeho dílo dosáhlo patřičného ocenění až dlouhá desetiletí po jeho smrti.)

Více o inscenaci:

Premiérou Egon Schiele – Autoportrét soubor baletu Jihočeského divadla Otáčivé hlediště v Českém Krumlově neopouští. V okouzlujících barokních kostýmech jej diváci mohou vidět i ve scénickém provedení Händelova oratoria Mesiáš pod taktovkou šéfdirigenta JD Davida Švece.

Režisér a umělecký šéf opery Tomáš Ondřej Pilař: „Mesiáš je můj splněný sen. Händelova partitura je jako bonboniéra toho nejlepšího, co lze z barokní hudby ochutnat a zámecký park zaplněný 150 postavami v nádherných dobových kostýmech mě při každé repríze přenese doprostřed zahradní slavnosti vrcholného baroka. V této inscenaci se pro mě potkává omračující krása 300 let staré hudby a katarze ze spirituálně hlubokého příběhu.”

Mohlo by vás zajímat

12. 12. 2025
Na českou scénu přichází nová hra finského dramatika Miki Myllyaha
12. 12. 2025
Meda, Werich, Marta, Forman, Baťa…
10. 12. 2025
Prokop Košař se ptá svého spolužáka Marka Nagla
9. 12. 2025
Přeložil jsem si hru, abych mohl režírovat spolužáky – naše prázdninová výzva jménem Toyer