Partneři portálu O divadle

Mecenáši

27. dubna 2024

Každoroční oslava příchodu jara (Vzlet)

Operní projekt Zabijačka v režii Jiřího Havelky vychází ze smetanovsko-ladovské tradice

Komická opera Zabijačka, která původně vznikla pro doprovodný kulturní program předsednictví České republiky v Radě EU, se nyní přesouvá z dvorany Národního muzea do velkého sálu vršovické kulturní křižovatky.

Režisér Jiří Havelka: „Zabíjačka nás zajímala nejen jako společenský rituál, ale také jako součást přírodního cyklu, jako oslava konce zimy a příchodu jara. Takže je jako šitá na míru pro březnové termíny.”

Autoři se v Zabijačce zaměřují na českou vesnici. Konkrétně na období slunovratu, kdy se zásoby jídla dramaticky ztenčují a obyvatelé čekají na řezníka jako na svého vykupitele. Řezník ale pochází z jiného kraje, proto nemá tušení, jak to na vsi chodí. Netradiční opera s podtitulem „hladový je vždycky smutný, nacpat bříško, to je nutný” je zcela původní, ale zároveň navazuje na tradici národních oper a ptá se po jejich smyslu – to vše v době, kdy už ztratily svůj původní význam.

Petr Prokop, programový ředitel Vzletu: „Tento projekt vznikl díky široké koprodukci, v níž své síly spojuje nezávislá divadelní sféra reprezentovaná Vzletem, Vosto5 a RUN OPERUN a veřejná sféra reprezentovaná Moravským divadlem Olomouc. Takové spojenectví je v dnešní době jednou z mála možností, jak realizovat velké a nákladné umělecké projekty. Spojujeme a sdílíme své kapacity, své umělecké i produkční know-how a své diváky.”

Hlavní dramaturgyně Vzletu Marta Ljubková: “Ve Vzletu se návštěvníci kulturních akcí od účinkujících oddělují jen velmi těžko – je to velký prostor bez jednoznačně určeného jeviště a hlediště. Jakmile vstoupíte do našeho velkého sálu, nabydete zvláštního pocitu pospolitosti. Snažíme se tuhle sounáležitost a propojenost vložit i do tak nečekaných formátů, jakým je třeba opera.”

Součástí večera je i zabijačkové menu pro diváky – hostina tak v přítomných lidech posiluje komunitní rozměr a rozvíjí dramaturgickou linku projektů ve Vzletu, v níž jsou diváci nedílnou součástí představení.

Scéna a kostýmy: Dragan Stojčevski, dramaturgie: Marta Ljubková, choreografie: Veronika Knytlová, světelný design: Štěpán Hejzlar, zvuk: Michal Brůna, video: Martin Bražina, hudební nastudování: Martin Konvička, korepetice: Vojtěch Červenka, Jan Mára, producenti: Petr Prokop, Jakub Málek, produkce: Denisa Sedláčková, Martina Watzková, Adriána Spišáková, Emílie Formanová, asistent scénografa: Vojtěch Hanyš, stavba: Jeník Bubal

Hrají: Vladimír Chmelo, David Szendiuch, Peter Malý, Vanda Šípová, Markéta Cukrová / Tereza Papoušková, Zoja Oubramová, vesničané a vesničanky: Josef Bobeš Havelka, Leontýna Janků, Marie Anna Krušinová, Robert Nižník, Antonie Rašilovová, Pavol Smolárik, Matěj Šíma, Sára Vosobová a dětský sbor Mifun pod vedením Jiřího Polívky

Premiéra: 1. března

Vzlet – nové kulturní centrum Prahy otevřely v roce 2021 tři pražské kulturní organizace – Divadlo Vosto5, barokní orchestr Collegium 1704 a vršovické Kino Pilotů. Sto let starý sokolský biograf tak po desítkách let opět pulzuje životem. Do Vzletu můžete vyrazit za divadlem, hudbou, výstavou, vzdělávacími programy nebo si zatančit na plese.

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia