Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. prosince 2025

Krásný nový svět (Městská divadla pražská)

„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)

Jaký je ten krásný nový svět? Stabilita, prosperita, žádné války, bída ani hlad. Žádná monogamie, protože všichni patří všem. No není to nakonec to nejrozumnější uspořádání?

Dramaturgyně Barbora Hančilová, spoluautorka překladu i dramatizace: „Na začátku může Krásný nový svět působit jako utopie: spoustu dnešních problémů v něm vyřešili. Jenže za jakou cenu? Je to svět přetechnizovaný a neautentický. Snažili jsme se proto zapojit do naší vize budoucnosti současná témata jako umělá inteligence, řešení klimatické krize a genetické inženýrství. Skrze outsidera Johna v něm hledáme zapomenutou přirozenost a uvažujeme nad tím, v čem spočívá lidskost. Jak napsal Huxley: ‚Technologie byla vytvořena pro člověka, ne člověk pro technologii.‘“

V novém a krásném světě se děti rodí ze zkumavky. Nikdo není nespokojený, protože všichni jsou předurčeni pro svůj budoucí úděl ve společnosti: Epsiloni pracují v továrnách, Bety zase v laboratořích, Alfy ve vedoucích pozicích. A pokud na někoho přijde negativní emoce, je tu vždycky soma – droga na potlačení emocí, po které nenastupuje žádná nepříjemná kocovina…

Bůh neexistuje, láska neexistuje, umění neexistuje. Nahradila je pocitová kina a okamžité uspokojení všech potřeb. Všichni stejní, všichni šťastní. Není to svět, ve kterém byste chtěli žít? Jenže pak vstoupí do ideální společnosti cizinec: John, který se narodil v divošské rezervaci. John ještě zná náboženství, četl Shakespeara, chce milovat, vlastnit, ale nejdřív se má začlenit do nové společnosti… Zničí on ji, nebo ona jeho?

Slovinský režisér Jaša Koceli: „Vytváříme možnou lidskou budoucnost, která je lákavá i děsivá zároveň. Za svět s příslibem bezbolestného a bezstarostného života je třeba zaplatit skrytou cenu. Je rok 2024 a přítomnost připomíná Huxleyho odvážnou vizi více než kdy předtím. Tato inscenace by měla divákům umožnit zároveň snít i truchlit.“

Autor: Aldous Huxley, režie a koncept: Jaša Koceli, dramatizace a dramaturgie: Barbora Hančilová, překlad: Barbora Hančilová, Kamila Krbcová, scéna: Darjan Mihajlović Cerar, kostýmy: Tereza Kopecká, hudba: Miha Petric, pohybová spolupráce a asistentka režie: Tajda Podobnik, světelný design: David A. Francky

Hrají: Tomáš Havlínek, Renáta Matějíčková, Tomáš Krutina, Radka Fidlerová, Martina Jindrová, Tomáš Weisser, Tereza Hof, Viktor Dvořák

Premiéra: 23. března v Komedii

Mohlo by vás zajímat

5. 12. 2025
Jedinečnost našich osudů je jen v opakování téhož
18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina