Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. prosince 2025

Krysař (Divadlo Petra Bezruče)

Krysař u Bezručů slibuje propojení literární poetiky, silného vizuálu a divácké interakce. To vše v režii Daniely Špinar, která se do divadla vrací po dvanácti letech

Přichází krysař, aby město zbavil problému. Obyvatelé mu otevírají městské brány, ne však dveře do bohabojných a uspořádaných rodin. Poděkovat za služby ano, ale co nejdřív se rozloučit. Je potřeba si držet odstup a být na pozoru. Jeho jinakost je hrozivá a nebezpečná.

Krysař je příběhem outsidera, který se ocitá na pomezí lásky a destrukce, mezi přijetím a zavržením. Představitel titulní role Marián Chalány: „Krysař dráždí městečko Hammeln svou jinakostí, neuchopitelností, nevyzpytatelností. Nebo možná hloubkou svých očí a duše, do které se málokdo chce zkusit nořit, aby ho vůbec chtěl zkusit pochopit.”

Cizinec zůstává déle, než by si obyvatelé města přáli. Jeho vztah k Agnes se mění v osudové pouto, které komplikuje mladík Kristián. Nedůvěřivá společnost jej sleduje skrze konšely Frosche a Strumma i dívky Loru a Kätchen. V pozadí všeho pak číhají rybář Sepp a Ďábel, připravený zasáhnout ve správný moment.

Adaptace slavné novely Viktora Dyka o strachu z cizího, překračování nepsaných zákonů a síle lásky, kterou nezajímají normy a hranice, režíruje Daniela Špinar: „Příběh krysaře v sobě nosím už dlouho. Je to kritika společnosti, kde krysy jsou metaforou pro lidskou společnost. Zároveň mě zajímá i samotná postava Krysaře – poutníka a vyděděnce, kterého společnost potřebuje, ale zároveň odmítá. Baví mě i motiv lásky jako jisté slabosti. Jakmile se Krysař zamiluje do Agnes, ztrácí svou sílu a stává se zranitelným. Prožívá zcela nový pocit, který je opojný a zároveň děsivý.

Dykova novela se v inscenaci Daniely Špinar proměňuje v obrazově silnou, poetickou a metaforickou podívanou. Významným prvkem inscenace je práce se zvukem. Místo tradiční píšťaly využívá inscenace moderní zvukové prostředky, které umožňují hercům hrát si s hlasem, dechem a dalšími zvukovými efekty. Daniela Špinar: „Od začátku jsem věděla, že nechci dělat obrazy, ale spíš vytvořit zážitek. Pracujeme hodně s divákem a vracíme se tak trochu ke kořenům samotného divadla – k vyprávění u ohně.”

Premiéra: 21. března

Autor: Viktor Dyk, režie a adaptace: Daniela Špinar, scéna: Adéla Szturcová, kostýmy: Linda Boráros, hudba: Martin Modrý, light design: Jan Tranta, asistent režie: Richard L. Kramár

Hrají: Marián Chalány, Naďa Melková, Jáchym Kučera, Vít Hofmann, Monika Tomková, Alexandra Palatínusová, Lukáš Melník, Ondřej Brett, Markéta Haroková

Mohlo by vás zajímat

5. 12. 2025
Jedinečnost našich osudů je jen v opakování téhož
18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina