Partneři portálu O divadle

Mecenáši

30. března 2023

Leonce a Lena (Stavovské divadlo)

Česká premiéra baletní adaptace nadčasové satirické komedie Georga Büchnera v choreografii Christiana Spucka

Slavný německý choreograf Christian Spuck vytvořil balet Leonce a Lena v roce 2008 pro Aalto Theater v Essenu podle literární předlohy německého spisovatele Georga Büchnera z roku 1836. Zdařilá baletní adaptace byla s velkým úspěchem uvedena na prestižních světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montréalu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett. 30. listopadu ji v české premiéře ve Stavovském divadle uvede Balet Národního divadla.

Pohádka založená na satirické komedii vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou do Itálie, kde se nepoznáni v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti a nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna.

Choreograf Christian Spuck: „Na rozdíl od běžných baletů je balet Leonce a Lena zakořeněn více v činohře a používá jiný druh řeči těla. Na scéně působí velmi odlehčeně a zábavně, na tanečnice a tanečníky však klade enormní požadavky, neboť přístup k jejich rolím není choreografický nýbrž herecký.“

Büchnerovu jinotajnou sarkastickou komedii proslulý choreograf proměnil v dynamickou a nápaditou karikaturu Německa doby, kdy se skládalo z množství malých státečků. Lehká, někdy až groteskní hudba krále valčíků Johanna Strausse, stejně jako moderní melodie Alfreda Schnittke a Bernda Aloise Zimmermanna dávají vzlet truchlivě komickému příběhu a podtrhují jeho parodistické prvky. Spuckův výběr hudby je mnohem více než pouhý „doprovod“ děje, hovoří vlastní řečí, poukazuje na různé epochy a souvislosti vzniku díla a vytváří atmosféru, která společně s tancem a scénou vypráví příběh.

V čem spočívá nadčasovost díla, které vzniklo před 183 lety?

Christian Spuck: „Leonce a Lena se sice vyvlékli ze svatebních plánů svých otců útěkem, na konci se však opět sejdou před oltářem. S tímto fatalismem dějin a se zkušeností, že navzdory nejušlechtilejším úmyslům některé věci nelze změnit, se každý z nás již někdy setkal. A každý jistě zná nějakého Leonce, který trpí nudou a neví jak naložit se svým životem – to patří k fenoménu pozdní puberty. Vedle rozboru společenské situace je v Leonce a Lena velmi jasně zdůrazněna otázka, proč stojí za to žít.“

Autor: George Büchner, choreografie: Christian Spuck, hudba: Léo Delibes, Martin Donner, Amilcare Ponchielli, Alfred Schnittke, Johann Strauss ml., Johann Strauss, Josef Strauss, Bernd Alois Zimmermann, Hank Cochran, Eartha Kitt, The Mamas and the Papas, scéna a kostýmy: Emma Ryott, asistent výtvarnice: Chris Dudgeon, světelný design: Martin Gebhardt, nastudování: Rolando d´Alesio, Lisa Davies, baletní mistři: Michaela Černá, Nelly Danko, Alexey Afanasiev, hudební nastudování: David Švec

Česká premiéra: 30. listopadu, Stavovské divadlo

Hraje Orchestr Národní divadla

(pro zvětšení klikni)

Galerie

Mohlo by vás zajímat

29. 3. 2023
Celovečerní epický balet Princezna Hyacinta z prostředí Českého ráje může být zván klenotem národního tanečního bohatství. Nový život této 112 let staré pohádkové inscenaci vdechne balet Divadla F. X. Šaldy.
28. 3. 2023
D21 před premiérou další autorské inscenace, tentokrát „O Benešovi“
23. 3. 2023
Hranice v sexu a vztazích a pravdu v případu znásilnění hledá Činoherní klub v inscenaci KONSENT
6. 3. 2023
„Bohdana Pavlíková a Luboš Veselý jsou na jevišti vždy výtečnými partnery, navíc spolu i v civilu sdílejí jednu domácnost. Jejich společná životní zkušenost i smysl pro humor tak dodává Happy Endu jeho originální a pravdivý punc.”