Partneři portálu O divadle

Mecenáši

26. dubna 2024

Marta (Letní scéna Musea Kampa)

V polovině března se naplno rozběhly zkoušky Marty – nové inscenace tvůrčího týmu scenáristky a producentky Daniely Sodomové a režisérky Adély Laštovkové Stodolové

V inscenaci inspirované životním příběhem Marty Kubišové zazní vedle dalších hitů také ikonická Modlitba pro Martu z roku 1968, která, bohužel, v těchto dnech opět nabývá na aktuálnosti…

Daniela Sodomová: „S příběhem Marty Kubišové jsem strávila mnoho času a její písně byly krásným studijním materiálem k historickým událostem, které mne vrátily do nesvobody a nelidskosti tehdejší doby. Vůbec jsem si neuměla představit, že se jednoho dne vzbudím a budu jim tolik rozumět v kontextu událostí dnešních dní. Myslím, že je to to nejpodstatnější, co jsem zatím napsala a taky je pro nás tvůrce moc důležité, aby toto představení vidělo co nejvíce lidí. ´Ať mír dál zůstává…´! Kdy už tato píseň přestane být aktuálním protestsongem?“

Igor Orozovič: „Jsem nerozhodný člověk a nad každou nabídkou se kroutím jak žížala. V tomhle případě, i když mi to diář spíš zakazoval, jsem měl uvnitř takové to: ´ale sakra, já to chci dělat´. A takovou pozitivní intuici mívám málokdy. Přišlo mi to samozřejmé už proto, že jsem měl tu možnost s paní Martou zpívat na jevišti i kouřit v zákulisí. Další hlásek ve mně škemral, že chce konečně zkoušet s Adélou Stodolovou Laštovkovou. A třetí muzikantský hlas křičel: ´To bude super, hrát v kapele plné kámošů songy Kubišky. A ještě k tomu pod letním nebem. Po karanténě a všech negativních událostech – tohle zavání dobrou energií!´ Zároveň ten příběh – přestože ukazuje jeden dramatický osud – rozviřuje myšlenky týkající se naší historie, národního charakteru a charakteru každého z nás. Jak bych se choval já? Nikdo nikdy nic neví.“

Kapelníkem, skladatelem a autorem aranží v divadelním recitálu Marta je Petr Zeman. S herci, kteří v představení tvoří kapelu, se setkává na zkouškách a bude s nimi hrát i jako bubeník: „Moje úloha v tomto krásném projektu je, mimo skládání několika scénických skladeb, hlavně aranžování originálních písní paní Kubišové pro živou kapelu. Jde mi především o to, aby skladby, původně napsané pro velké orchestry, zněly v plné kráse a síle i v našem redukovaném obsazení o osmi lidech. Mám upřímnou radost z toho, že se utvořil tak skvělý tým herců – muzikantů, kteří mají v sobě neuvěřitelné nasazení a zápal. Společně se s těmi pár nástroji den ode dne blížíme k tomu velkému orchestrálnímu zvuku. Je to dlouhá cesta, ale je to radost.“

Hrají: Hana Holišová / Berenika Kohoutová, Sára Sandeva / Zuzana Stavná, Jan Cina / Denis Šafařík

Herci v kapele:
Klavír: Václav Kopta / Igor Orozovič / Dominik Renč
Kytara: Vojtěch Havelka / Kryštof Mende 
Baskytara / kontrabas: Pavel Neškudla / Daniel Šváb 
Akordeon: Rozálie Havelková / Anežka Hessová 
Alt saxofon: Barbora Kubátová / Marie Štípková 
Trubka / tenor saxofon: Jan Meduna / Petr Stach
Housle: Filip Cíl / Petr Vršek 
Bicí: Petr Mikeš / Petr Zeman 

Scénář: Daniela Sodomová, dramaturgie: Jana Slouková, režie: Adéla Laštovková Stodolová, scéna: Jaroslav Wertig, kostýmy: David Janošek, hudba: Petr Zeman, choreografie: Linda Rančáková, korepetice: Linda Finková

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia