Partneři portálu O divadle

Mecenáši

5. prosince 2025

Maryša (Divadlo Vítězného února, dnes Klicperovo divadlo Hradec Králové, 25. 4. 1981)

Autoři: Alois a Vilém Mrštíkové, režie: Jan Grossman, scéna: Jaroslav Malina, kostýmy: Martin Víšek, hudba: Zdeněk Šikola, choreografie: František Pokorný

Markéta Vosková – Novotná (Maryša), Miroslav Švejda (Lízal), Marie Tardy (Lízalka), Ivo Forst (Francek), Zdeněk Kopal (Vávra), Anna Cónová (Rozára), Antonie Richtrová (Stařenka), Dagmar Felixová (Horačka), Jiřina Jelenská (Strouhalka), Miroslav Suchý (Hospodský), Zdena Macková (Hospodská), Jan Novotný (Franěk), Josef Vystrčil (Bouček), František Staněk, Pavel Filip, Roman Mikyska, Pavel Maňásek (Rekruti)

Premiéra: 25. dubna 1981

Záznam divadelního představení: Česká televize 1970
Rozhovory: Thespis (Veronika Bednářová a Ondřej Šrámek)
Fotografie: Zdeněk Merta, Milena Koubová, Vladimír Svoboda
Programy, recenze: Divadelní ústav

3 Maryši: Markéta Vosková – Novotná, Anna Cónová, Marie Málková

Ondřej Šrámek: „Žádná Maryša po Grossmanovi už nemohla být jako před ním.“

Inscenaci Maryši z roku 1981, kterou Jan Grossman nastudoval v tehdejším Divadle Vítězného února v Hradci Králové, můžeme dnes s klidem označit za inscenaci zlomovou. Podobně jako Macháčkovi Furianti dva roky předtím zásadně pootočila náš pohled na klasické dílo, v mnohém zprofanované po léta udržovanou, popisně realistickou tradicí.
Jednoduše řečeno, žádná Maryša po Grossmanovi už nemohla být jako před ním. Žádný z inscenátorů se nemohl s jeho výkladem nevyrovnat. Už proto, že jako součást hradeckého zkušebního procesu vznikla také, jak bylo u Jana Grossmana typické, analytická studie textu, kterou znají i ti, kteří představení tehdy neviděli. V čem je ta dramatická změna?
Zejména ve vnímání folklóru jako systému zvyků a vztahů, které člověka nejen váží k určitému prostředí, ale také ho svazují. Tedy žádná idyla prostonárodního života s písněmi a tanci, tryskajícími z čisté duše lidu. Místo toho moderní, strhující drama. Zejména mladí lidé v tehdejším Hradci to okamžitě pochopili a inscenace se stala vyhlášenou. Jezdilo se na ni i z Prahy, jak to ostatně bylo obvyklé, když Jan Grossman nesměl v Praze pracovat.

TV úvod Ondřeje Šrámka
Dvě Maryši ze tří
Nebylo to tak špatný
Baví nás to

Marie Málková (foto: Zdeněk Merta)

Markéta Vosková – Novotná (foto: Milena Koubová)

Anna Cónová (foto: Vladimír Svoboda)

Autorka myšlenky portálu O divadle, majitelka vydavatelství Thespis, které vydalo – s výjimkou Cimrmanů – prakticky všechna DVD s divadlem, která se kdy na českém trhu objevila a je dokonce tím subjektem, který jako první přišel s myšlenkou prodeje záznamu divadelního představení.

Mohlo by vás zajímat

5. 12. 2025
Jedinečnost našich osudů je jen v opakování téhož
18. 11. 2025
Gotický román, chcete-li horor, Brama Stokera Drákula vyšel poprvé v Londýně roku 1897. Šlo o první velké literární zpracování upíří tematiky, které v následujících desetiletích svým věhlasem několikanásobně předčilo svého autora. Irský spisovatel a divadelní kritik Bram Stoker se celý život zajímal o okultismus, mystiku a neviditelné síly, které podle jeho přesvědčení ovlivňují lidský osud. Doba viktoriánské […]
12. 11. 2025
Pravda versus moc. Jedinec proti systému. Žena proti strereotypům
8. 11. 2025
Kdo s koho? Divadlo Bolka Polívky a jeho groteskní fraška Ztratili jsme Stalina