Autoři: Alois a Vilém Mrštíkové, režie: Jan Grossman, scéna: Jaroslav Malina, kostýmy: Martin Víšek, hudba: Zdeněk Šikola, choreografie: František Pokorný
Markéta Vosková – Novotná (Maryša), Miroslav Švejda (Lízal), Marie Tardy (Lízalka), Ivo Forst (Francek), Zdeněk Kopal (Vávra), Anna Cónová (Rozára), Antonie Richtrová (Stařenka), Dagmar Felixová (Horačka), Jiřina Jelenská (Strouhalka), Miroslav Suchý (Hospodský), Zdena Macková (Hospodská), Jan Novotný (Franěk), Josef Vystrčil (Bouček), František Staněk, Pavel Filip, Roman Mikyska, Pavel Maňásek (Rekruti)
Premiéra: 25. dubna 1981
Záznam divadelního představení: Česká televize 1970
Rozhovory: Thespis (Veronika Bednářová a Ondřej Šrámek)
Fotografie: Zdeněk Merta, Milena Koubová, Vladimír Svoboda
Programy, recenze: Divadelní ústav
3 Maryši: Markéta Vosková – Novotná, Anna Cónová, Marie Málková



Ondřej Šrámek: „Žádná Maryša po Grossmanovi už nemohla být jako před ním.“
Inscenaci Maryši z roku 1981, kterou Jan Grossman nastudoval v tehdejším Divadle Vítězného února v Hradci Králové, můžeme dnes s klidem označit za inscenaci zlomovou. Podobně jako Macháčkovi Furianti dva roky předtím zásadně pootočila náš pohled na klasické dílo, v mnohém zprofanované po léta udržovanou, popisně realistickou tradicí.
Jednoduše řečeno, žádná Maryša po Grossmanovi už nemohla být jako před ním. Žádný z inscenátorů se nemohl s jeho výkladem nevyrovnat. Už proto, že jako součást hradeckého zkušebního procesu vznikla také, jak bylo u Jana Grossmana typické, analytická studie textu, kterou znají i ti, kteří představení tehdy neviděli. V čem je ta dramatická změna?
Zejména ve vnímání folklóru jako systému zvyků a vztahů, které člověka nejen váží k určitému prostředí, ale také ho svazují. Tedy žádná idyla prostonárodního života s písněmi a tanci, tryskajícími z čisté duše lidu. Místo toho moderní, strhující drama. Zejména mladí lidé v tehdejším Hradci to okamžitě pochopili a inscenace se stala vyhlášenou. Jezdilo se na ni i z Prahy, jak to ostatně bylo obvyklé, když Jan Grossman nesměl v Praze pracovat.












Marie Málková (foto: Zdeněk Merta)








Markéta Vosková – Novotná (foto: Milena Koubová)




Anna Cónová (foto: Vladimír Svoboda)