Partneři portálu O divadle

Mecenáši

8. listopadu 2025

Molière (Divadlo F. X. Šaldy)

Dvě století, dva umělci, jeden boj o svobodu

Na jeviště Divadla F. X. Šaldy vstupuje mimořádná osobnost světového divadla – Molière. Tentokrát však nikoliv v jedné ze svých komedií, ale jako postava dramatu, jehož autorem je ukrajinský rodák Michail Bulgakov. Inscenace v režii Ivana Krejčího není pouhým návratem do Francie sedmnáctého století, nýbrž podobenstvím o svobodě, strachu a odvaze. Bulgakov se skrze život francouzského komediografa vyznává ze svého vlastního osudu spisovatele, který byl umlčován mocí, ale nikdy se jí nepodrobil.

Oba autoři – Molière i Bulgakov – žili v časech, kdy se smích stal nebezpečnou zbraní. Molière zesměšnil falešnou zbožnost své doby a zejména kvůli své hře Tartuffe byl označen za rouhače. Bulgakov odhaloval absurditu sovětského systému, za což byl systematicky cenzurován. Každý z nich musel čelit nedůvěře mocných, přesto oba věřili, že divadlo může říkat pravdu i tam, kde je pravda zakázána. Bulgakovova hra o Molièrovi proto není pouhou biografií, ale především odvážnou obhajobou umělecké svobody – v níž autorův obdiv k francouzskému dramatikovi přerůstá v osobní vyznání.

Zajímavé je, jak blízko si byli, ačkoliv je dělí tři století. Molière měl na dvoře Ludvíka XIV. jistou přízeň krále, ale jeho ochrana byla vrtkavá a podmíněná poslušností. Bulgakov zažil podobný paradox, když mu Stalin po sérii zákazů nabídl místo v Moskevském uměleckém divadle. Oba věděli, že kdo se živí slovem, stojí na tenké hranici mezi úspěchem a zatracením. A oba pochopili, že skutečné vítězství umělce spočívá v tom, že se odmítne vzdát své pravdy, i kdyby to znamenalo ztrátu pohodlí, jistoty či života.

Bulgakov psal Molièra v době, kdy už byl prakticky vyobcován z literárního světa. Jeho hry se nesměly uvádět, jeho jméno mizelo z plakátů. Přesto zůstal věrný psaní – a právě tehdy se vrátil k postavě komediografa, který umíral na jevišti po premiéře Zdravého nemocného. Dva umělci spojení přes propast staletí se tak setkávají ve chvíli, kdy se život stává součástí divadla a divadlo posledním způsobem, jak se bránit smrti i zapomnění.

Dramaturg Jiří Janků: „Hra není jen životopisným dramatem o Molièrovi, ale také výraznou výpovědí o životě Bulgakova. V souhrnu je pak vzkazem o tom, jak je potřebné bojovat proti aroganci moci, a také o tom, jak je potřebné hájit pravdu proti lžím a pomluvám. A tím je opravdu velmi současná.“

Premiéra: 10. října

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

5. 11. 2025
Tělo jako plátno, tanec jako štětec: příběh Fridy Kahlo
16. 10. 2025
Dvě století, dva umělci, jeden boj o svobodu
12. 10. 2025
Autor: František Ferdinand Šamberk, úprava a režie: Michal Bartoník, Miroslav Hanuš, scéna a kostýmy: Katarína Hollá, hudba: Radim Smetana, texty písní: Václav Červenka Hráli: Barbora Hrzánová, Miroslav Hanuš, Martin Dejdar, Petr Jančařík, prof. Milan Dušek Premiéra: 12. 4. 1985 (42 představení), 1. obnovená premiéra: 27. 10. 1991(26 představení), 2. obnovená premiéra: 22. 11. 2001 (18 […]
3. 10. 2025
“Tiskneme rty k emailovým okrajům hrníčků a víme, že tahle mastnota, která plave po kafi, nám jednoho dne zastaví srdce.”