Partneři portálu O divadle

Mecenáši

13. prosince 2025

Porucha na lodi Nautilus (Divadlo F. X. Šaldy)

Operní soubor Divadla F. X. Šaldy otevírá 142. sezonu s názvem Za obzor sci-fi operní pohádkou Porucha na lodi Nautilus inspirovanou nesmrtelným příběhem Julese Verna Dvacet tisíc mil pod mořem

Operní soubor DFXŠ se uvedením tohoto titulu vydává „za obzor“ hned třikrát: předně samotný Nemo a posádka Nautila ve složení harpunářka Neda, plavčice Salma a inženýr Smith vyrážejí s nejvyšším nasazením a odhodláním zkoumat neznámý (a možná dokonce nebezpečný) předmět za obzorem temné hladiny Tichého oceánu.

Podruhé soubor uvedením tohoto titulu překračuje „obzor“ své dramaturgie a s radostí se vrací k uvádění operních inscenací pro děti 6+ a jejich blízké. Komorní dílo Lukáše Hurníka má pro děti adekvátní stopáž: dvě jednání se odehrají během 50 minut.

Třetí překročení pomyslného obzoru je spojeno s tím, že první operní premiéra této sezony je zároveň první inscenací uváděnou v rámci nového uměleckého „start-up“ projektu BUŠENÍ, který DFXŠ vytvořilo pro tvůrkyně a tvůrce nacházející se na začátku profesionální kariéry. Tento projekt pořádá Divadlo F. X. Šaldy jako bienále s cílem podpořit začínající uměleckou generaci.

Porucha na lodi Nautilus není jen oslnivým sci-fi příběhem o ztroskotání ponorky při plavbě do neznáma, ale Lukášovi Hurníkovi a režisérce inscenace Elišce Mervartové se v ní podařilo zobrazit také mnohem širší témata jedinečnosti každého z nás, vzájemného respektu i pochopitelného strachu z jinakosti, který je ovšem mnohdy zbytečný.

Inscenace jistým způsobem otevírá i téma střetávání různých, zdánlivě nepropojitelných světů – oceánu a vesmíru. Scénografka Kristina Komárková spolu s light designerem Martinem Krupou a výtvarnicí kostýmů Magdalenou Černou vytvořili důmyslné prostředí plné proměnlivých světélkujících objektů, které mohou být mořskými korály, ale možná i čímkoli jiným – fantazii, obzvlášť té dětské, se meze nekladou.    

Lukáš Hurník operu Porucha na lodi Nautilus zkomponoval pro Hudební festival Znojmo, kde měla premiéru loni v polovině července. (Tamější inscenace vznikla ve spolupráci s Hudební fakultou JAMU.)

Premiéra: 19. září

Více o inscenaci:

Zdeněk Červinka je absolventem Konzervatoře Jaroslava Ježka v oborech klavír (Irina Parker, Kristina Kasíková) a dirigování (Hynek Farkač, Jiří Petrdlík). Ve studiu dirigování dále pokračuje na pražské HAMU pod vedením Tomáše Koutníka, Leoše Svárovského, Lukáše Vasilka a Tomáše Braunera. Jako klavírista se během studií na konzervatoři účastnil mnoha klavírních soutěží – získal první cenu a absolutní vítězství 13. ročníku mezinárodní soutěže F. Liszta v maďarském Györu, absolutní vítězství a zvláštní cenu poroty v mezinárodní soutěži Wiener Klassik ve Vídni a první cenu soutěže L. van Beethovena ve Vídni. Jako dirigent spolupracoval s orchestry jako je PKF – Prague Philharmonia, Komorní filharmonie Pardubice, Severočeská filharmonie Teplice, a také se sbory – Pražským smíšeným sborem, Kühnovým smíšeným sborem, či Martinů Voices. Ve Slezském divadle Opava se podílel na nastudování opery Jakobín od A. Dvořáka. S Divadlem J. K. Tyla v Plzni spolupracoval na nastudování operety Candide od L. Bernsteina a opery Hubička od B. Smetany.

Eliška Mervartová vystudovala klasický zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě Moniky Brychtové. Při svých studiích vystoupila v divadle Na Rejdišti jako Esmeralda (B. Smetana: Prodaná nevěsta) a jako Zerlina v absolventském představení Vivat Mozart. Na festivalu Opera 2022 uvedla jako svůj režijní debut Španělskou hodinku (Maurice Ravel) pro Opera Studio Praha. Od sezóny 2022/23 působí jako asistentka režie v opeře Národního divadla v Praze.

Kristina Komárková se narodila v Praze, momentálně dokončuje magisterský program scénografie na JAMU. Bakalářské studium absolvovala v roce 2023 inscenací Korunovace Poppey v režii Vladimíra Johna. V roce 2025 pracovala na výpravě pro inscenaci Utahování šroubu ve Státní opeře, která vznikla ve spolupráci Národního divadla a HAMU v režii Elišky Mervartové. S touto režisérkou spolupracovala i na „znojemnské“ inscenaci Porucha na lodi Nautilus. Kromě operní scénografie se věnuje také činohře a imerzivním projektům.

Martin Krupa – vizuální umělec a pedagog specializující se na pohyblivý obraz, projekce, video a light art. Absolvoval Fakultu umění a designu UJEP v Ateliéru digitální média pod vedením Michaely Thelenové a Radka Jandery. Aktuálně dokončuje na téže fakultě doktorské studium na téma Pohyblivý obraz ve vícekanálovém zobrazení. Krupa taktéž absolvoval magisterské studium na Divadelní fakultě JAMU v Ateliéru světelného designu pod vedením Pavly Beranové a Vladimíra Buriana.

Magdalena Černá – absolventka magisterského studia Ateliéru scénografie na Divadelní fakultě JAMU. Jako svůj absolventský projekt vytvářela kostýmy pro inscenaci Ikarova křídla ve Studiu Marta, kde pracovala na dalších dvou inscenacích v předchozích sezónách. Pro loňský ročník Hudební festival Znojmo vytvářela kostýmy pro první inscenaci Porucha na lodi Nautilus. Coby kostýmní výtvarnice připravovala kostýmy pro „operní triptych“ pod zkratkou ENOT v loňské sezóně Divadla na Orlí ve spolupráci Divadelní a Hudební fakulty Janáčkovy akademie.

Mohlo by vás zajímat

12. 12. 2025
Na českou scénu přichází nová hra finského dramatika Miki Myllyaha
12. 12. 2025
Meda, Werich, Marta, Forman, Baťa…
10. 12. 2025
Prokop Košař se ptá svého spolužáka Marka Nagla
9. 12. 2025
Přeložil jsem si hru, abych mohl režírovat spolužáky – naše prázdninová výzva jménem Toyer