Partneři portálu O divadle

Mecenáši

4. prosince 2024

Studio Hrdinů zahajuje 10. sezónu adaptací románu Měsíční kámen

„Příběh chlapce, který nikdy nebyl“ je sondou do vnitřního světa osamělého hrdiny, jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí

Adaptace románu Měsíční kámen islandského spisovatele Sjóna v režii Kamily Polívkové je první premiérou 10. sezóny Studia Hrdinů. (Premiéru doplní tematická výstava i beseda s tvůrci inscenace.)

Jubilejní desátá sezóna Studia Hrdinů se v době celosvětové krize jistot, hodnot, ekonomiky a lidských práv snaží na tuto realitu reagovat. Měsíční kámen přípomíná, že pandemie tu byly vždy, stejně tak jako netolerance k jinakosti. Po úspěšné inscenaci Skugga Baldur, zprostředkovávají spoluautorky Tereza Hofová a Kamila Polívková divákům Studia Hrdinů již druhé setkání s autorem, jehož pseudonym v překladu znamená „pohled“ nebo taky „přelud“.

Autor Sjón (vlastním jménem Sigurjón Birgir Sigurðsson) před svou návštěvou pražské premiéry Měsíčního kamene řekl: “Jevištní adaptace pro mě znamená především znovuobjevení toho, co jsem napsal. A proto také lidem, kteří tyto adaptace dělají, dopřávám naprostou svobodu. Nechci být součástí realizace, protože pokud si mám výsledný tvar užít, pak potřebuji, aby to bylo zcela nové umělecké dílo.”

Reykjavík roku 1918, poslední rok první světové války. Islanďané slaví vítězství staletého boje o nezávislost, zároveň však vypuká epidemie španělské chřipky a vybuchuje sopka Katla. Otevírají se první biografy, kde chlapec Máni (Měsíc) nachází útočiště a objevuje nejen svou vášeň k filmu, ale i dívku Sólu (Slunce), která nápadně připomíná nespoutanou a tajemnou Irmu Vep, hrdinku temné kriminální série Les vampires…

„Příběh chlapce, který nikdy nebyl“ je sondou do vnitřního světa osamělého hrdiny, jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí. Hlavním a vše prostupujícím motivem je však svoboda a nezávislost jedince, který svou „jinakost” přijímá jako přirozenost a dokáže žít jako autonomní lidská bytost, bez ohledu na hodnocení a soudy okolí.

Inscenace režisérky Kamily Polívkové v minimalistické scénografii Antonína Šilara využívá výjimečných dispozic Jana Ciny a Terezy Hofové. Zásadní roli mají filmové záběry, které vznikaly v režii Nanny MBS. Islandskou stopu na výsledné podobě zanechává též skladatelka hudby Thóranna Björnsdóttir ve spolupráci s progresivním hudebníkem a producentem Aid Kidem. 

Česko-islandský tvůrčí tým usiluje o vytvoření platformy pro otevřenou diskuzi o životních podmínkách a právech queer komunity nejen na Islandu, ale především v České republice. Proto Studio Hrdinů plánuje sérii debat k této tematice jak Praze, tak v Reykjavíku. Partnery projektu jsou Islandské centrum performativního umění Tjarnarbíó, kde se uskuteční islandská premiéra a Islandské národní sdružení sexuálních menšin Samtökin ´78.

Autor: Sjón, překlad: Helena Kadečková, koncepce: Tereza Hofová, Kamila Polívková, dramatizace a režie: Kamila Polívková, dramaturgie: Linda Dušková, scéna: Antonín Šilar, kostýmy: Zuzana Formánková, hudba a sound design: Þóranna Dögg Björnsdóttir, Aid Kid, light design: Václav Hruška, Antonín Šilar, projekce: Nanna MBS, Antonín Šilar, střih: Zuzana Walter, grafická úprava titulků: Eliška Fenclová, voice-over: Ian Willoughby, odborná spolupráce: Ásta Kristín Benediktsdóttir, asistentka režie: Kristýna Tesařová

Hrají: Tereza Hofová, Jan Cina, Þóranna Dögg Björnsdóttir / Aid Kid

Premiéra: 2. září

Mohlo by vás zajímat

25. 11. 2024
Režisér Jan Mocek uvádí v divadle Alfred ve dvoře premiéru autorské inscenace Wandervogel. Inscenace, která kombinuje prvky vizuálního, fyzického a dokumentárního divadla, vypráví životní příběh Heinze Ruthy (1897 – 1937), významného sudetoněmeckého politika počátku 20. století
24. 11. 2024
„I krutá pravda je vždycky lepší než nejistota. Nejistota je děsivá“
24. 11. 2024
Pro Mou vlast chtějí v Azylu78 propojit hudbu, tanec i loutky ve scénický zážitek
23. 11. 2024
Inscenace ze života jednoho z největších skladatelů moderní české hudby, jen rok před 100. výročím založení Osvobozeného divadla. V doprovodu živého orchestru a s Ježkovými nestárnoucími melodiemi