Divadelní soubor DidiArt uvede ve spolupráci s Divadlem v Řeznické českou premiéru inscenace Váňa britského dramatika Simona Stephense. Text se dotýká témat odcizení, environmentálních problémů, pocitu samoty nebo hledání smyslu života. Zároveň příběh nabídne téma nenaplněné lásky, což z ní činí univerzální příběh.
Režisérka Diana Šoltýsová: „Vybrali jsme si text Váňa protože nás hluboce zasáhla jeho nadčasovost a hloubka. Velkou výzvou bylo obsazení a já jsem nesmírně ráda, že volba padla na držitele Českého lva, neskutečně talentovaného Michala Kerna. Věřím, že mu tato příležitost nabídne jedinečnou příležitost ukázat celé spektrum jeho hereckého umění a vytvořit životní roli, která dokáže skutečně zasáhnout publikum.”
Michal Kern: ,,Máme v rukou nádherný materiál, který je nabitý ryzími emocemi, nadčasovým propletencem vztahů a tužeb jednotlivých postav. Já osobně mám k dispozici úžasně barevné a mnohovrstevnaté charaktery, které můžeme odhalit až na dřeň. Spolupráce s Dianou je splněným snem, velmi mi konvenuje její režijní způsob práce, její neutuchající vášeň pro divadlo a tým profesionálů, kterými se obklopuje.”
Strýček Váňa byl prvním Čechovovým dílem, které se v Čechách představilo divákům. Stalo se tak v roce 1906, inscenaci přivezl na prkna Národního divadla moskevský MCHAT na pozvání tehdejšího dramaturga ND Jaroslava Kvapila. O téměř sto dvacet let později čeká na svou českou premiéru monodrama Váňa od Simona Stephense, napsané na motivy tohoto legendárního díla. S velkou touhou přenést výsostně aktuální téma věčné lidské nejistoty a pochyb na české jeviště. Je to křehkost, zranitelnost, nejistota nebo přílišná změkčilost, nechuť čelit problémům?
Je skutečně tak velký rozdíl mezi zneuznaným moskevským profesorem Serebrjakovem a kdysi slavným intelektuálem, režisérem Alexandrem? Uplynulo více jak sto let, změnila se doba. Ale lidé a jejich duše jako by se zasekli v bezčasí. Je to čas, co nám chybí, víc čerstvého vzduchu, méně informací? Váňa nenabízí jednoznačnou odpověď. Ale chce, aby o těch tématech lidí začali přemýšlet.
Více o inscenaci: