Partneři portálu O divadle

Mecenáši

29. dubna 2024

Vyhubyt (Klicperovo divadlo)

“Jako autor jsem psal primárně hru o krizi bydlení. Jako režisér si během zkoušení uvědomuji její další vrstvy a témata."

Mladý pár hledá byt, prostor jenom pro ně dva, planetku, která by byla jenom jejich. A ono se to povede. A brzy láska není to jediné, co roste. Na cestě je dítě. Byla by chyba říci, že je to problém, že je to chyba. Je potřeba sehnat víc peněz. Je potřeba většího bytu. Je potřeba větších sebeobětí a většího ponížení. Je potřeba poprosit o pomoc.

Vyhubyt je temná komedie plná šéfů, kšeftařů s byty, kojeneckých lahví, botoxu a sobeckosti. Pojednává o mladém páru, který se potýká s mnoha problémy: cenou bydlení, potravin, energií. I s cenou za jejich práci či schopností se ocenit. Zabývá se tím, jak složité je v dnešní době založit rodinu, vychovávat děti, mít čas sám na sebe. Ale i o tom, jak se mladší generace vztahuje ke generaci svých rodičů a prarodičů.

To vše je ale podáno s nadhledem a ironií. Hru pro Klicperovo divadlo napsal režisér inscenace Tomáš Ráliš, který za své texty získal již třikrát Cenu Evalda Schorma, udělovanou studentům DAMU, JAMU a filozofických fakult českých univerzit.

Tomáš Ráliš: “Jako autor jsem psal primárně hru o krizi bydlení. Jako režisér si během zkoušení uvědomuji její další vrstvy a témata. Je teď pro mě výpovědí o tlaku současného životního provozu, kterým myslím vše, co je nutné, co je potřebné, co se musí, a jak se to všechno nutně notně podepisuje na našich vztazích. Vyhubyt je socio-ekonomický tinnitus, který vám nedá spát, přes který neslyšíte druhé ani sebe. Vyhubyt je teritoriální boj o životní prostor. Radikalizovaná konverzační komedie. Černá komedie. Jako plíseň na těsnění kolem vany.”

Dramaturg Martin Satoranský: “Když mi Tomáš přinesl námět a krátkou aktovku o shánění bydlení, řekl jsem mu, že je to super, ale chtělo by to ještě jednou tolik. Asi o půl roku později přinesl celou hru, kterou napsal prakticky přes víkend. Ta druhá část byla hodně odlišná, prakticky vypadala jako jiná hra. A mě to přišlo geniální. Diváci se tak mohou těšit na mnoho překvapení, zběsilou jízdu s minimálně jedním pořádným zvratem a celkově inscenaci, která je podle mého nesmírně zábavná. Zároveň ale nerezignuje na určitá témata, která vyžadují naši pozornost a která občas máme tendenci odsouvat na okraj našeho zájmu.”

Výraznou složku v inscenacích Tomáše Ráliše tvoří hudba, kterou i za přispění samotného režiséra vytváří jeho kolega z DAMU, student herectví Tomáš Dalecký, který v současné době účinkuje v Městských divadlech pražských a divákům může být znám také z druhé série seriálu Osada.

Tomáš Ráliš si už během studií vytvořil stabilní inscenační tým. Ten tvoří kromě Tomáše Daleckého kostýmní výtvarnice Anna Havelková, scénograf Jakub Peruth. Dramaturgem inscenace je Martin Satoranský.

Inscenace Vyhubyt je součástí jedné z dramaturgických linií Studia Beseda, v níž dostávají prostor studenti a čerství absolventi českých uměleckých škol a která se zejména soustředí na jejich vlastní tvorbu. Studio Beseda by tak mohlo stát na počátku kariéry mnoha výrazných talentů a osobitých tvůrců. Právě tento nový kus v repertoáru Klicperovo divadla je ukázkovým příkladem tohoto přístupu: takřka celý inscenační tým tvoří současní studenti pražské DAMU.

Více o inscenaci:

Mohlo by vás zajímat

16. 4. 2024
Mohl by se Adolf Hitler prosadit v dnešní době? Měl by v současnosti šanci uspět se svými názory?
19. 3. 2024
Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici
12. 3. 2024
„Budoucnost ještě nikdo nenapsal, budoucnost ještě nikdo nevytesal do kamene, budoucnost je otevřená. Jak byste chtěli žít vy?“ (Městská divadla pražská uvedou v Komedii první českou adaptaci románu Aldouse Huxleyho Krásný nový svět.)
1. 3. 2024
Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 nebo balet Rapsodie Bohemia