Partneři portálu O divadle

Mecenáši

6. října 2024

Osvobozený Semafor v plném lesku

Osvobozené divadlo Semafor? Proč zvolil Jiří Suchý pro své „leporelo o 22 obrazech“ tento titul? V novém programu věnovaném nedožitým devadesátým narozeninám Suchého prvního a zásadního souputníka Jiřího Šlitra  (14. 2. 1924 – 26. 12. 1969) se jeho Semafor hlásí k Osvobozenému divadlu jako ke vzoru, lásce, inspiraci, impulsu, který přímo podnítil odhodlání kdysi amatérské dvojice založit divadlo, v němž by se mohly hrát hudební komedie vzešlé z jejich textařsko-skladatelské spolupráce. Psal se rok 1959 a vzniklo divadlo Semafor.

Poté, když Jiřímu Suchému představil Miroslav Horníček Jiřího Šlitra, sešli se oba Jiří na seznamovací schůzce ve Šlitrově vinohradském ateliéru a hned tehdy, poprvé, prý strávili několik hodin u piána. Šlitr hrál, Suchý stál opřený o klavír a oba zpívali jednu písničku Osvobozených za druhou. Oba je dobře znali už od mládí a v té nečekaně přiznané lásce pochopili, jak moc je formovalo divadlo, na kterém nikdy osobně nebyli, a že by jim to spolu asi „šlo“.

Dokladů inspirace Voskovcem, Werichem a Ježkem pro tvorbu S+Š je mnoho, některé připomíná nový program divadla Semafor. Svěží, vtipný, plný písniček a neokázalého humoru. Tentokrát se míň mluví a víc zpívá a hraje, Jiří Suchý s Jitkou Molavcovou a mladými členy souboru chápe, že tady není co vysvětlovat, všichni přece souvislosti znají, takže si s tématem „epigonství“ i odkazu nepřítomného jubilanta lze jen hezky pohrávat. Nabízejí třeba jemný „živočichopis“ V+W i S+Š nebo kramářskou jarmareční produkci písně o Golemovi, již Suchý a Šlitr dovedli do roztomilého pokračování a Suchý s Molavcovou vtipně interpretují… Došlo i na staré dobré Šlitrovy písně (také  skladby Ferdinanda Havlíka i Suchého)  – a i v nich se znovu potvrzuje, jak skvěle Jiří Suchý zpívá a jak nestárnou jeho texty. Ale i semaforské mládí (Zuzana Říhová, Julia Sabolová, Magdalena Jedličková, Michal Stejskal, Ondřej Havel, hostující výborný pianista Petr Ožana…) se tu ukazuje v nejlepším světle. Fakt, že inscenaci skvělým vystoupením posílila hvězda současné populární scény, Michal Malátný z Chinaski, dosvědčuje nejen zpěvákův dobrý vkus, neboť Semafor prý miluje a nazpaměť zná od dětství, ale i jeho cit pro žánr pěstovaný v Osvobozeném divadle (viz jeho podání písní Strejček hlad či David a Goliáš) a posléze v Semaforu (Blázen a dítě, Bledá slečna). Pochopitelně je Malátného účast na dejvické scéně i potvrzením, že toto divadlo žije i dnes pro mladé, nejen pro pamětníky jeho někdejší obrovské popularity.

Označení Osvobozené divadlo Semafor však Jiří Suchý vysvětluje i dál než pouze ve vztahu ke slavné trojici Osvobozených: „Semafor se půl století osvobozoval. Od prvotního diletantismu, od různých manýr, od ideologického tlaku, od ekonomického tlaku… Jediné, od čeho se osvobodit nehodlal, byl vliv Osvobozeného divadla.“ – A o tom všem je nejnovější, velmi příjemné, osvěžující představení, v němž čas letí, nic nedrhne a divákům se ani nechce odcházet.

Marta Bystrovová – česká novinářka v oblasti kultury, která pracovala jako redaktorka, vedoucí kulturních rubrik i zástupce šéfredaktora ve Svobodném Slově, Týdnu a Lidových novinách. V těch působí dodnes, vede seminář žurnalistické tvorby na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Píše pod jménem Marta Švagrová.

Mohlo by vás zajímat

4. 10. 2024
Nejslavnější milostný příběh se vrací do Liberce. Není náhodou, že tento jedinečný příběh okouzluje diváky po celém světě již více než 400 let
13. 9. 2024
Divadlo představuje sezónu s podtitulem “Z(a)tracený mládí” 
10. 9. 2024
Absolventskou inscenaci studentů režie, dramaturgie a herectví Katedry činoherního divadla DAMU uvádí Divadlo DISK ve spolupráci s Městskými divadly pražskými
9. 9. 2024
Tímto tanečním dílem uzavírá choreograf Václav Kuneš pomyslný triptych, jehož součástí jsou dvě předchozí inscenace, EVER a WHERE. Tyto tři inscenace na sebe, nejen časově, navazují a vytváří komplexní dílo EVER Y WHERE. „Proč hledat smysl věcí taneční inscenací? Proč ne.“ Choreograf a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE Václav Kuneš: „Otázka ‘proč’ je možná naše první […]