6. prosince 2021

Pomáda včera, dnes i zítra

Když se nedávno do Prahy po letech vracelo růžové retro jménem Pomáda, mohlo si dělat naději, že zaujme pamětníky přinejmenším dvojího věku.

První byli ti, kteří ještě zažili okouzlení filmovou adaptací muzikálu režiséra Randala Kleisera z roku 1978 s Johnem Travoltou a Olivií Newton – Johnovou a dali se strhnout chytlavými melodiemi, jednoduchým milostným příběhem amerických středoškoláků, tlustými podešvemi hochů a krátkými sukýnkami dívek.

Pamětníky o dost mladšími jsou diváci české verze původní divadelní Pomády, jež k nám z Ameriky přicestovala s notným zpožděním až na přelomu tisíciletí. (Oficiální americká premiéra se uskutečnila 14. února 1972 v broadwayském Eden Theatre, první amatérské představení muzikálu Grease Jima Jacobse a Warrena Caseye se však hrálo v jistém chicagském skladu už v roce 1971 pro 120 diváků; broadwayská inscenace pak zaznamenala ohromný úspěch trvající sedm a půl roku.) České publikum přivítalo světem prověřený svižný muzikál nadšeně – i tehdy v roce 2000/2001, a stejně vřele vítají diváci jeho nové uvedení i nyní. Oprávněně.

Není totiž v naší „takymuzikály“ unavené současnosti mnoho příležitosti strávit v divadle tohoto žánru večer tak nabitý energií, jaký nabízí nová inscenace Jána Ďurovčíka v pražském Kalichu.

Režisér, který je ovšem zejména respektovaným choreografem, vstoupil dvakrát do téže řeky – a neutopil se. Ani zdaleka ne. Už poprvé, tehdy v GoJa Music Hallu na Výstavišti, udivil tím, co dokázal s interprety vesměs ještě nepříliš známými. Ocenění si zasloužily výkony pohybově, pěvecky a herecky výborně disponovaného Zbyňka Frice (Danny) a křehce věrohodné Zuzany Norisové (Sandy) i celkově dobrá taneční show Platilo to tehdy a platí to i dnes: špičkoví sólisté i celý soubor se zhostili se ctí s na první pohled jednoduchými, nicméně v rychlém tempu a intenzivním pohybu na zpívání těžkými písněmi se složitým frázováním. A režisérovi a choreografovi v jedné osobě plní všechny jeho bláznivé nápady přirozeně a s mladistvým půvabem.

Není divu, že k původně ohlášené stovce jubilejních představení (pražská inscenace se řadí k bezmála třem desítkám ve světě nyní hraných na počest čytřicátin stále úspěšného titulu) zřejmě přibudou další. Ďurovčíkova aktuální Pomáda se navíc nyní uvádí i v bratislavském divadle Heineken Tower Stage, kam se bude vracet na pravidelná hostování, a v Košicích.

Galerie

Marta Bystrovová – česká novinářka v oblasti kultury, která pracovala jako redaktorka, vedoucí kulturních rubrik i zástupce šéfredaktora ve Svobodném Slově, Týdnu a Lidových novinách. V těch působí dodnes, vede seminář žurnalistické tvorby na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Píše pod jménem Marta Švagrová.

Mohlo by vás zajímat

4. 12. 2021
Titul hry nám vybaví Peškova roztančeného hochštaplírku, fikaného petrohradského hejska, jenž jako klikatý blesk prolétl líným hejtmanským salónem a napálí tupé náčelnictvo tak drze, že jeho oběti budily až kapku lítosti. Nový překladatel Gogolovy hry, Zdeněk Mahler, režisér Jan Kačer a soubor Činoherního klubu spojili nyní všechny své síly k tomu, aby tuto představu rozbili. Což se jim povedlo.
2. 12. 2021
Dramatický muzikál Sunset Boulevard vytvořil Andrew Lloyd Webber (Jesus Christ Superstar, Fantom opery, Kočky, Evita a další) společně se svými spolupracovníky, libretisty a textaři Donem Blackem a Christopherem Hamptonem podle slavného oscarového snímku Billyho Wildera z roku 1950, který je dodnes odborníky považován za jeden z nejlepších filmů americké kinematografie. Světová premiéra muzikálu se odehrála v roce 1993 […]
1. 12. 2021
Radim Vizváry a Vanda Hybnerová u příležitosti jeho nedožitých osmdesátin připravují legendární Mim Session
29. 11. 2021
Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti